Meest recente blogartikel

Is een modulair ontwerp minder klantspecifiek?

Eric-Jan Dekker
door Eric-Jan Dekker op 12-12-16

Is modulair minder klantspecifiek

Veel OEM’ers hebben zich toegelegd op een ‘low volume, high diversity’-strategie. Maar met alleen unieke ontwerpen voor unieke producten redden zij het niet meer om hedendaagse strategische uitdagingen zoals toenemende concurrentie te overwinnen.

De oplossing voor de OEM’er ligt in het integraal modulair ontwerpen van productfamilies die efficiënt worden ontwikkeld en eenvoudiger, sneller en goedkoper in serie kunnen worden geproduceerd.

Maar is integraal modulair ontwerpen wel voldoende klantspecifiek? Ik dit artikel leg ik de voordelen uit van modulair ontwerpen en ga ik in op hoe klantspecifiek dit kan zijn.

Uitgangspunt bij het ontwikkelen van klantspecifieke machines is versterking van de strategische positie, drastische verlaging van de beheerskosten, efficiëntere organisatie en flexibilisering van de machinebouw. De oplossing ligt bij het opzetten van een slim modulair platform dat voldoet aan een zo groot mogelijke klantvraag.

Hoe bereik je een klantspecifiek modulair ontwerp?

Een integraal ontwerp van een modulair product is alleen succesvol wanneer het voldoet aan alles eisen die er door alle stakeholders aan gesteld worden. Deze eisen en wensen moeten worden vertaald in de gebruikers-, functionele-, technische-, logistieke-, en marketingspecificaties.

Om te voldoen aan de klantvraag moet het resultaat flexibel zijn in de front-end, maar modulair zijn opgebouwd in de backend.

Allereerst is het van belang om de klantvraag in kaart te brengen. Dit doen we in 2 stappen, namelijk de historische analyse en de strategische analyse:

  • De historische analyse:
    Tijdens de historische analyse wordt bekeken welke functies eerder zijn geleverd en in welke scope en variatie dat is gebeurd. Ook wordt gekeken hoe de huidige (en eerdere) ordercreatie uit het productportfolio is opgebouwd.

  • De strategische analyse:
    Tijdens de strategische analyse wordt gekeken naar wat de klant onderscheidt. Wat zijn de unique selling points en aan welke specificaties moet het ontwerp voldoen om die USP’s te behouden? Het ontwerp moet naadloos aansluiten op hetgeen de klant waarde aan hecht.

Nadat de klantvraag in kaart is gebracht moeten hierop slimme modules worden ontwikkeld, waarbij het zaak is dat de gewenste user-specifications vertaald worden naar een flexibele architectuur. Anders gezegd, de resultaten van de research worden vertaald naar een nieuw technologieplatform cq. module dat gericht is op een specifieke markt en toepassing. Op dat platform kan een modulaire systeemarchitectuur worden gedefinieerd.

Een hulpmiddel bij het definiëren van de architectuur is de zogenaamde MFD-analyse, waarbij MFD staat voor Modular Function Deployment. Deze analyse begint met een QFD-analyse (quality function deployment) om de user en design requirements te verkrijgen, met een focus op modulariteit. Op basis daarvan worden mogelijke technische oplossingen geselecteerd en de bijbehorende modulaire concepten. Waar zinvol kunnen meerdere functies in één module worden geïntegreerd, waarbij het logisch is om klantspecifieke en generieke modules gescheiden te houden.

De gegenereerde functies worden beoordeeld aan de hand van de zogeheten ‘module drivers’. Afhankelijk van de strategische oriëntatie van de OEM’er in kwestie rolt er een voorkeursselectie aan modules uit. Vanuit hier kunnen onderdelen worden ontwikkeld.

Wat bereik je met een klantspecifiek modulair ontwerp?

Doel is zoveel mogelijk van de klantvraag te verwerken in het uiteindelijk ontwerp, waarbij we weten dat 100% een utopie is. Bij Post en Dekker weten wij 85% tot 95% van de digitale orderintake te verwerken in de configure-to-order omgeving. Antwoordend op de vraag of modulair ontwerpen minder klantspecifiek is: eerder het tegenovergestelde. Je kent de klantvraag beter en kunt de klant een betere “integrale best solution” aanbieden.

Tegenover dat minimale verschil staan wel de grote voordelen van integraal modulair ontwerpen, zoals:

  • Aanzienlijk goedkoper ontwerp en ontwikkeltraject;
  • Kortere doorlooptijd;
  • Betere risicobeheersing;
  • Betere kostenbeheersing;
  • Rust in de executie.

Een nadeel kan zijn dat het verander- en implementatietraject van engineering-to-order naar configure-to-order complex en omvangrijk kan zijn.

De aanpak van modulair ontwerpen biedt OEM’ers een strategische voorsprong op de concurrentie dankzij vereenvoudigd productmanagement, verlaging van faalkosten en kostenreductie over de hele keten. De concurrentiestrijd moet dus worden gewonnen over de volledige breedte van de keten.

Benieuwd naar hoe integraal modulair ontwerpen voor jouw organisatie kan werken? Download dan de whitepaper ‘Het creëren van een smart en flexibel productportfolio’.

Het creëren van een smart en flexibel productportfolio

Eric-Jan Dekker
Geschreven door Eric-Jan Dekker
Eric-Jan is medeoprichter van Post en Dekker en een System Developer in hart en nieren. Hij heeft een passie voor het ontwerpen van slimme, innovatieve productfamilies. Jarenlange ervaring en een flinke dosis lef resulteerden in tal van mooie cases voor OEM-ers in uiteenlopende markten. Benieuwd wat Post en Dekker voor uw organisatie kan betekenen? Eric-Jan legt het u graag uit!
(020-4680839 | Eric-Jan@postendekker.nl)

Gerelateerde artikelen

Post en Dekker en Yellax – Samen aan de slag voor de OEM’er

Samen sta je sterker en bereik je meer. Dat is hoe wij onze samenwerking met Yellax ervaren. Door de samenbundeling van onze...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 18 augustus 2021
Link Magazine platform Smart Customization van start

Tijd voor iets nieuws met meer focus op verbinding tussen technologie, markt en mens! Samen met Yellax, IPL en MTA werkt Post...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 3 mei 2021
Drivers en drempels bij Configure-to-Order

Bij Post en Dekker denken wij graag actief met je mee. Dit doen wij door oplossingen te bieden op het moment dat jij die als...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 15 december 2020