Meest recente blogartikel

Smart Customization als ideale oplossing?

Eric-Jan Dekker
door Eric-Jan Dekker op 28-07-16

Smart-Customization-ideale-oplossing.jpg

Modulair ontwerpen is een hot item in de hedendaagse maakindustrie, veel OEM-ers zoeken hoe het voor hen optimaal kan worden ingezet. Een modulair platform wordt vaak gezien als dé oplossing voor een breed scala aan uitdagingen, maar is dat wel terecht?

Een modulair herontwerp kan een omvangrijk traject zijn, waarbij de uitdrukking ‘bezint eer ge begint’ op zijn plaats is. In dit artikel leg ik uit waarom en wanneer een modularisatieproject het beste kan worden gestart.

Waar zit de uitdaging?

Voor veel Nederlandse OEM-ers geldt “we maken altijd hetzelfde, maar net even anders”. Met andere woorden: we leveren steeds machines met min of meer dezelfde technologie en functies, maar doordat de eindklant zoveel invloed heeft op de uiteindelijke uitvoering moet het ontwerp vaak worden aangepast.

OEM-ers zijn veelal flexibel en in overleg kan vrijwel alles. Dat heeft geleid tot volledig engineering-to-order ingerichte organisaties die gericht zijn op eerst verkopen, dan ontwerpen, dan inkopen en productie aansturen. Maar in een economie waarin doorlooptijden en marges onder druk staan is de behoefte ontstaan om hergebruik van onderdelen te vergroten. Zie daar het spanningsveld tussen wat verkoop wil/kan verkopen en de wens om het achter de voordeur lean en mean in te richten.

‘’Zonder weerstand, geen glans’’ wordt weleens gezegd; in dit geval levert het spanningsveld een reeks aan consequenties op.

  • Veel communicatie in het verwerken van de order, wat is er dit keer verkocht en hoe gaan we dat deze keer leveren?;
  • De order lijkt wel veel op een eerdere order, waarbij die wordt aangepast naar de nieuwste inzichten;
  • Engineering is overbelast en niet meer in staat om meer order te verwerken, laat staan nieuw personeel goed in te werken;
  • Kans op fouten en re-work is groot.

Gepaard met uitspraken als:

  • ‘’Die en die weten precies hoe dat moet, maar die zijn op dit moment niet beschikbaar, wie heeft er nog een Excelsheet met de juiste calculaties?’’;
  • ‘’Nee we kunnen het ontwerp nog niet vrijgeven voor inkoop, de laatste klankwijzigingen moeten nog doorgevoerd worden’’;
  • ‘’Onze inkooppositie is relatief zwak door tijdsdruk’’;
  • ‘’Laten we deze onderdelen maar vast bestellen ook al zit er een risico in dat het niet volgens klantwens is.

Wellicht is bovenstaande ook voor u herkenbaar. Maar in hoeverre zijn de consequenties meetbaar?

Consequenties

Wat zijn indicatoren dat één of meerdere van de genoemde issues  spelen en kan het bij ons beter? Studies en KPI’s te over, een aantal daarvan heb ik hieronder beschreven:

  • Uren benodigd voor ordercreatie (sales, sales engineering, order engineering) vaak vereenvoudigd tot uren engineering per miljoen euro omzet. Of andersom, omzet per fte ordercreatie;
  • Doorlooptijd voor ordercreatie is te lang. Klanten verwachten een snel en volledig antwoord op de aanvraag, bij voorkeur al binnen een aantal dagen;
  • Re-Work of faalkosten als percentage van de order. Vaak veroorzaakt door niet of onvoldoende compleet en duidelijk zijn van orderdocumenten. Studie heeft uitgewezen dat er een exponentieel verband bestaat tussen de kwaliteit in documentatie en de reductie op de faalkosten;
  • Doorlooptijd in order realisatie is te lang;Bijdrage van innovaties, nieuwe producten of modules als percentage van de omzet, nieuwe ontwikkelingen;
  • R&D engineers zijn bezig om orders te verwerken en niet met innovaties en kansen.

Modulair ontwerpen als basis voor smart customization

Als u één of meerdere van bovenstaande consequenties ervaart dan kan een modulair ontwerp uw organisatie helpen, dat is de afgelopen jaren wel gebleken in de vele succesvolle praktijkcases die de Nederlandse OEM inmiddels heeft voortgebracht. Een modulair ontwerp wat als basis kan dienen voor verdere automatisering en digitalisering van de order intake, ofwel smart customization.

Wat de praktijk de afgelopen jaren ook heeft uitgewezen is dat dit in vele vormen tot meer of juist minder succes kan leiden. Nogmaals, ‘bezint eer ge begint’ is hier van toepassing en onze checklist smart customization kan u helpen.

Download de quickscan

 

 

Eric-Jan Dekker
Geschreven door Eric-Jan Dekker
Eric-Jan is medeoprichter van Post en Dekker en een System Developer in hart en nieren. Hij heeft een passie voor het ontwerpen van slimme, innovatieve productfamilies. Jarenlange ervaring en een flinke dosis lef resulteerden in tal van mooie cases voor OEM-ers in uiteenlopende markten. Benieuwd wat Post en Dekker voor uw organisatie kan betekenen? Eric-Jan legt het u graag uit!
(020-4680839 | Eric-Jan@postendekker.nl)

Gerelateerde artikelen

Drivers en drempels bij Configure-to-Order

Bij Post en Dekker merken we dat veel OEM’ers met vergelijkbare vragen en uitdagingen worstelen. De oplossing voor deze...

Eelco Post
Door Eelco Post - 12 november 2024
Post en Dekker en Yellax – Samen aan de slag voor de OEM’er

Samen sta je sterker en bereik je meer. Dat is hoe wij onze samenwerking met Yellax ervaren. Door de samenbundeling van onze...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 18 augustus 2021
Link Magazine platform Smart Customization van start

Tijd voor iets nieuws met meer focus op verbinding tussen technologie, markt en mens! Samen met Yellax, IPL en MTA werkt Post...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 3 mei 2021