Integrale value engineering is een methode om uw kostprijs te reduceren met behoud van de marktwaarde van uw product. Focus ligt hierbij op reductie van integrale kosten met behoud van form-fit-function, minimale tijd voor herkwalificatie en korte terugverdientijd van de inspanning.
Bij value engineering blijven de investeringen en risico’s laag en is de doorlooptijd kort. Bovendien is er al een klantbasis, dus daar hoeft geen inspanning meer voor worden verricht. In dit artikel zal ik de nodige inspiratie bieden voor uw toekomstige value engineering project.
Eerder schreven wij over wat integrale value engineering precies inhoudt, hoe u bepaalt of value engineering interessant is voor uw organisatie, hoe u een dergelijk project identificeert en definieert en last but least hoe u uw value engineering project organiseert.
Ook gaven wij al enkele tips vor value engineering. Samenvattend waren deze tips:
Tip 1: leg focus op oplossingen waar geen/beperkte herkwalificatie nodig is;
Tip 2: isoleer het project en verzamel ideeën vanuit de hele organisatie;
Tip 3: creëer een mogelijkheid voor praktisch onderzoek;
Tip 4: totale besparing uit kleine ideeën leidt tot een mooi eindresultaat;
Tip 5: gewichtsreductie is het laaghangende fruit.
Uitleg bij de tips lees je hier.
Download de whitepaper 'Integrale value engineering'
Casestudy value engineering: herontwerp van de TrimFlow
Om te laten zien hoe een project in de praktijk verloopt is het goed een casestudy aan te halen.
Kverneland Group, fabrikant van landbouwmachines, vroeg Post en Dekker om voor haar trimflow kantstrooimachine een value engineering-traject uit te voeren. Uitgangspunt bij de aanpassing in het ontwerp was behoud van functie, design en interface met de strooier. Naast het ontwerp stonden ook productie/inkoop van onderdelen en de assemblage van de TrimFlow open voor heroverweging.
Post en Dekker startte met het vaststellen van de scope van de opdracht. Uitgangspunt was de kostenopbouw voor de productie van het bestaande ontwerp van de TrimFlow, gebaseerd op geoptimaliseerde seriegroottes. Daarbij werden alle kosten meegerekend voor materiaal, werk bij toeleveranciers en Kverneland zelf, transport, coating, verpakking en voorraad.
Een brainstorm met vertegenwoordigers van Kverneland en Post en Dekker resulteerde in diverse opties voor kostprijsreductie, waaruit bleek dat optimalisatie van het bestaande ontwerp tot besparingen leidde.
Voor het valideren van de diverse ontwerpaanpassingen voerde Post en Dekker diverse analyses en proeven uit. In samenwerking met Kverneland testte Post en Dekker prototypes op basis van een herontwerp. Belangrijkste criteria waren handhaving van het strooibeeld en gelijke (of hogere) sterkte en stijfheid van de constructie.
Resultaat
Een herontwerp van de stuurplaatjes resulteerde in een kleiner aantal maakdelen, vereenvoudiging van de constructie van het draaipunt van een plaatje en reductie van het aantal lasverbindingen.
Nadat Kverneland de nieuwe versie van de TrimFlow in productie had genomen, is gedurende zes maanden een kostprijsmonitoring uitgevoerd. Aan de hand daarvan is de nieuwe kostprijs bepaald en daarmee – gerelateerd aan de eerder uitgevoerde nulmeting – de behaalde kostprijsreductie.
Uiteindelijk leidde het project tot een kostenbesparing van 16,5%. Lees en download de volledige casestudy hier.
Factsheet value engineering
Als u wilt starten met value engineering en behoefte heeft aan meer inspiratie, kunt u de factsheer valie engineering downloaden. U vindt hier onder andere:
• Handige tabellen en grafieken mbt materilsoorten en -kosten;
• Informatie over outsourcing aan het buitenland;
• Inspiratie over het verlagen van kostprijs, functie-integratie en het verlagen van assemblagekosten.
U downloadt de factsheet kosteloos op onze website, klik daarvoor op de button hieronder.