Meest recente blogartikel

Een kijkje in de keuken bij... het projectteam Alfa Laval

Ruben Hoogerwerf
door Ruben Hoogerwerf op 10-04-19

scrubber-alfa laval

Alfa Laval is wereldleider in de technologische ontwikkeling van warmteoverdracht, vloeistofverwerking en scheiding van stoffen. Voor de scheepvaart maakt Alfa Laval rookgasreinigingsinstallaties (zogenaamde scrubbers).

Met de strenger wordende globale emissie-eisen, groeit ook de vraag naar scrubber-systemen. Alfa Laval stelde zich de vraag hoe ze hun order handling, productie en verkoop slimmer kunnen organiseren om een zo groot mogelijk deel van de marktvraag af te dekken en tegelijkertijd de doorlooptijd te verkorten.

In dit artikel gaan we in op de organisatie van het projectteam en de rol van haar leden in het realiseren van de doelstellingen: een modulair ontwerp van de scrubber (EGC, ofwel een Exhaust Gas Cleaning systeem/Scrubber systeem) en het borgen van dat ontwerp in een productconfigurator.

Om een beeld te geven van het team en de rolverdeling is het misschien goed om eerst iets meer over het project te vertellen. Grof gezegd is het smart customization traject voor Alfa Laval op te delen in drie fases:

  1. Neerleggen van een flexibele systeem architectuur;
  2. Herontwerpen van het product naar een modulaire opzet;
  3. Borgen van het ontwerp in een configurator.

Post en Dekker heeft de eerste en de derde fase volledig uitgevoerd, en is bij de tweede fase nauw betrokken geweest.

  • In de eerste fase heeft Post en Dekker geholpen om het ontwerp van de scrubbers van Alfa Laval te modulariseren door hiervoor de flexibele architectuur te creëren. Deze architectuur heeft Alfa Laval zelf doorontwikkeld tot een concreet en toepasbaar modulair ontwerp voor hun scrubbers.
  • In de derde fase moest het hernieuwde modulair ontwerp geborgd worden in een configurator, zodat het hele ordercreatieproces geautomatiseerd kan verlopen. Vereiste was dat interne sales en orderengineering met de configurator uit de voeten kunnen en daar alle nodige orderdocumentatie uit kunnen halen.

Moderne detachering is teamsport

Alfa Laval deed voor dit project een beroep op Post en Dekker’s mogelijkheid tot moderne detachering. Bij traditionele detachering wordt er voor een bepaalde periode los personeel gehuurd dat bijstaat bij specialistische projecten. Moderne detachering gaat een stap verder. Zo huurde Alfa Laval geen losse mensen, maar een flexibele engineeringsunit. Deze unit was voor fase 3 vrijwel hetzelfde als bij de eerste fase, waardoor het team snel up-to-speed was.

Bij een aanpak van moderne detachering kan er gedurende het project eenvoudig bij- en afgeschakeld worden. Al het personeel in deze unit werkt in teamverband samen (onderling en met het team van Alfa Laval) en zijn goed op elkaar ingespeeld. Dit heeft als voordeel dat er minder risico in de ontwikkeltrajecten zit, sneller resultaat wordt geboekt en de time-to-market wordt ingekort.

Bij moderne detachering wordt er een intensieve relatie opgebouwd met de opdrachtgever. Daarom vindt er altijd eerst een intake plaats. De organisatie die gedetacheerd personeel levert wordt een extern onderdeel van het bedrijf en kan bij toekomstige projecten eenvoudig aanhaken.

Meer weten over moderne detachering, download dan de whitepaper Moderne detachering is teamsport.

Wie doet wat en hoe is dat georganiseerd?

Het initiële project, de modularisatie van de scrubber, loopt nog steeds. Daar komen diverse deelprojecten uit voort, de spin offs. Deze projecten zijn qua doelstellingen in lijn met het initiële project, wat de snelheid van het draaiende krijgen van een nieuw projectteam versnelt. Dit team bestaat dus grotendeels uit projectleden van het eerdere team.

Het team bestaat uit een goede mix van leden van zowel Alfa Laval als Post en Dekker. Hierbij wordt gezorgd dat alle benodigde projectdisciplines aanwezig zijn. Er wordt altijd agile gewerkt, hetgeen wil zeggen dat de teamsamenstelling te allen tijde zo flexibel kan zijn als nodig op een bepaald moment. Uiteraard verloopt dit proces organisch en wordt nooit van de hak op de tak van samenstelling veranderd. De overkoepelende planning is hierin leidend.

In een ontwerp spelen drie zaken een belangrijke rol: de mechanische kant, de softwarekant en de kant van elektrische hardware. Post en Dekker levert voor het project Alfa Laval mechanische engineers, senior engineers smart customization en een hardware engineer. De inzet van de laatste discipline  is nieuw voor Post en Dekker. Alfa Laval heeft ook eigen hardware engineers, maar om als system developer altijd flexibel te kunnen zijn en de voortgang te borgen vonden wij het nodig zelf deze rol in te kunnen vullen.

Het team vanuit Post en Dekker bestaat uit 6 engineers en vanuit Alfa Laval werken ook circa 6 medewerkers mee. De interne communicatie verloopt met korte lijnen en eigenlijk continu. De communicatie met de klant verloopt aan de hand van de sprintmeetings. De afstemming van de prioriteiten daarbuiten gebeurt vanuit projectmanagement met management vanuit de klant.

De teamleden van Post en Dekker zijn ambassadeurs van de nieuwe standaard en ontwikkelingen binnen Alfa Laval. Iedereen spreekt dezelfde taal en streeft dezelfde doelen na. Zo wordt intern draagvlak en acceptatie gecreëerd.

Uitkomst

Het resultaat is een configurator voor complete exhaust gas cleaning systemen. Bijzonder is dat de configurator niet alleen sales documenten zoals quotes kan configureren, maar tegelijkertijd alle engineeringsdeliverables kan genereren. Dat is vrij bijzonder omdat dergelijke processen meestal volgordelijk zijn door de engineering die na opdracht moet plaats vinden. Ofwel, het is nu mogelijk om met een minimaal aantal bouwstenen een zo groot mogelijke klantvraag volledig configure-to-order te bedienen.

Naast dat nagenoeg de gehele orderdocumentatie door de configurator gegenereerd wordt, borgt/begeleidt de configurator de werkprocessen van Sales/Orderexecutie tot aan Supply.

Al met al levert het Alfa Laval een flinke reductie in doorlooptijd en verlaging van projectkosten en kans op fouten of rework.

Benieuwd naar onze precieze aanpak van dit het project, de doelstellingen en het concrete resultaat? Download dan de casestudie!

Download de casestudy

Ruben Hoogerwerf
Geschreven door Ruben Hoogerwerf
Ruben Hoogerwerf is projectleider bij Post en Dekker. Met zijn achtergrond in werktuigbouwkunde en 13 jaar ervaring in productontwikkeling helpt hij klanten om ideeën om te zetten verkoopbare, winstgevende producten. Ruben heeft een passie voor het organiseren van productontwikkelingstrajecten en optimaliseren van workflows. Hij adviseert u graag over hoe u uw idee succesvol tot leven kan laten komen!
(020-4680839 | Ruben@postendekker.nl)

Gerelateerde artikelen

Post en Dekker legt de rode loper uit voor Configure to Order

Door de jaren heen heeft Post en Dekker een unieke en effectieve aanpak ontwikkeld voor haar Configure to Order-trajecten....

Remko de Jong
Door Remko de Jong - 11 juni 2019
De voordelen van een gedigitaliseerde orderintake

In mijn vorige artikel beschreef ik hoe steeds meer OEM'ers in de maakindustrie de stap nemen van engineering-to-order naar...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 30 augustus 2018