Meest recente blogartikel

Hoe kunt u sneller uw product ontwikkelen?

Bas Rottier
door Bas Rottier op 05-04-16

sneller producten ontwikkelen

OEM’ers zien de tijd die zij nodig hebben voor hun productontwikkeling steeds vaker groeien terwijl zij graag, uit concurrentie en financieel oogpunt, veel sneller hun producten op de markt zouden willen brengen. Wat is de oorzaak van deze lange ontwikkeltrajecten en wat kunt u concreet doen om de ontwikkeltijd aanzienlijk te verkorten?

Verspreide kennis

De eerste generatie producten waar een bedrijf bekend mee is geworden is meestal vele malen simpeler dan de generatie producten waar nu aan gewerkt wordt. De hoeveelheid zaken om rekening mee te houden is met de jaren geëxplodeerd en de benodigde kennis is niet met 2 of 3 man te borgen. De kennis is wijd verspreid en het organiseren en inventariseren van deze kennis kost veel tijd.

Het opstellen van een productspecificatie

Een goede productspecificatie is essentieel om succesvol en efficiënt een product te kunnen ontwikkelen. Veel bedrijven hebben echter moeite met de klantwensen te inventariseren, te prioriteren en te vertalen naar een goede productspecificatie. Hierdoor blijft het startpunt van de ontwikkeling, de productspecificatie, lang “fuzzy”. Het vinden van informatie waar de markt echt op zit te wachten is lastig en de kennis hiervan zit verspreid in de organisatie. Klanten hebben daarnaast steeds hoge verwachtingen, alles moet sneller, goedkoper, lichter, milieuvriendelijker en onderhoudsvriendelijker.

Er zijn veel meningen en vaak heeft u ook te maken met een stuk bedrijfscultuur en historie welke het moeilijk maken om tot een consensus te komen. 

Dit alles zorgt ervoor dat dit de start van de eigenlijke productontwikkeling aanzienlijk vertraagt.

Risico op imagoschade

Geen bedrijf wil het nieuws halen vanwege terugroepacties of kinderziektes. Het risico op imagoschade en herstelkosten maakt dat prototypes uitgebreider en langer getest worden voor de marktintroductie.

Komt bovenstaande u bekend voor? In de volgende alinea’s vertellen wij welke mogelijkheden u helpen uw “time to market” te verkorten.

De roadmap

Stel al in een vroeg stadium een visuele roadmap op waarin u laat zien waar u naar toe werkt. Deze roadmap dient om overzicht te creëren in een complex proces door het op te delen in begrijpbare stappen. Focus hierbij op een stapsgewijze reductie van projectrisico’s en breng de ingeplande beslismomenten in kaart. Definieer daarin “korte sprints” om ritme en tempo in de ontwikkeling aan te kunnen brengen. Deze visuele rode loper is levend en wordt in de projectdefinitiefase regelmatig bijgesteld aan de hand van nieuw verkregen inzichten. Doordat het echter wel concreet is biedt het overzicht, creëert het ritme en stimuleert het om gefocust input te leveren. Iedereen krijgt het gevoel op een boot te zitten die ergens heen gaat. Dit geeft energie en verantwoordelijkheidsgevoel aan de mensen die eraan werken en zorgt voor een versnelling van het project.

Test concepten naar klanten

In organisaties kan erg lang gespeculeerd worden over wat klantwaarde in de toekomst creëert. Om dit te voorkomen kunt u uw organisatie stimuleren om middels simpele experimenten de marktwaarde van uw idee te toetsen. Net als in de wetenschap, u stelt een hypothese, toetst deze middels een experiment en stelt de hypothese weer bij naar aanleiding van de uitkomst van het experiment. U gebruikt simpele experimenten om concepten bij u klanten te toetsen. Middels deze “proof of concepts” reduceert u in korte tijd zowel het technisch risico als het risico dat u iets ontwikkelt waar uw klant niet op zit te wachten. Daarnaast zorgt het intensieve contact met uw klant tijdens de ontwikkeling voor meer inzicht in zijn echte hoofdpijnpunten.

Modulair ontwerpen

Als uw producten modulair zijn opgezet dan bent u in staat om sneller nieuwe innovaties binnen uw productportfolio te lanceren. U kunt uw ontwikkelcapaciteit dan focussen op bijvoorbeeld de 20% modules die echt het verschil maken en waarmee u het kunt winnen van de concurrentie. Daarnaast worden door modularisatie complexe producten opgedeeld in simpele, begrijpbare delen. Hierdoor kan parallel gewerkt worden aan nieuwe ontwikkelingen. Dit zorgt dat u sneller en met minder kosten nieuwe innovaties in uw producten naar de markt kan brengen.

Heeft uw bedrijf ook last van steeds langere ontwikkeltijden en wilt u meer weten over het maken van visuele roadmaps of het bedenken van “Proof of concepts”? Neem dan contact met ons op.

Wilt u meer weten over modulair ontwerpen? Download dan ons eBook.

Whitepaper Integraal modulair ontwerpen

Bas Rottier
Geschreven door Bas Rottier
Bas Rottier is projectleider bij Post en Dekker. Met zijn achtergrond in werktuigbouwkunde en 12 jaar ervaring in productontwikkeling helpt hij klanten om ideeën om te zetten verkoopbare, winstgevende producten. Bas heeft een passie voor het organiseren van productontwikkelingstrajecten en het uitvoeren van value engineering projecten. Hij adviseert u graag over hoe u uw idee succesvol tot leven kan laten komen!
(020-4680839 | Bas.rottier@postendekker.nl)

Gerelateerde artikelen

Drivers en drempels bij Configure-to-Order

Bij Post en Dekker merken we dat veel OEM’ers met vergelijkbare vragen en uitdagingen worstelen. De oplossing voor deze...

Eelco Post
Door Eelco Post - 12 november 2024
Samenwerken van idee tot serie productie  | Onze samenwerking met Team Boon

Na een intensieve samenwerking met Boon Edam is hetnieuwe modulaire draaideurenplatform eindelijk op de markt. Natuurlijk zijn...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 12 juli 2022
Post en Dekker en Yellax – Samen aan de slag voor de OEM’er

Samen sta je sterker en bereik je meer. Dat is hoe wij onze samenwerking met Yellax ervaren. Door de samenbundeling van onze...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 18 augustus 2021