Een integrale ontwerpstrategie is de oplossing voor de verschillende strategische uitdagingen die OEM’ers ondervinden. Het uitgangspunt van deze ontwerpstrategie is een roadmap naar configure to order. Dit is een traject dat bestaat uit zeven stappen dat zorgt voor een meer gestructureerd proces en een kortere time-to-market.
In dit artikel behandel ik de zeven stappen van de roadmap naar configure to order en leg ik uit wat elke stap inhoudt.
1. Marktonderzoek
Tijdens het marktonderzoek wordt gekeken welke kansen het nieuwe product (een nieuw platform of een nieuw systeem) heeft. Hierbij worden de mogelijkheden van standaardisatie, modularisatie en de overstap van engineering-to-order naar configure-to-order onderzocht. Waarbij een specifieke markt en toepassing als leidraad geldt.
2. Het opstellen van de gebruikersspecificaties
Na het marktonderzoek worden de gebruikersspecificaties van het nieuwe product opgesteld. In de gebruikersspecificaties staat opgesomd wat de toekomstige gebruikers verwachten dat het product moet kunnen. Deze informatie komt grotendeels naar boven bij het marktonderzoek. Aan elke specificatie wordt een prioriteit gekoppeld.
Download de whitepaper 'Integraal modulair ontwerpen'.
3. Het opstellen van de functionele specificaties
De uiteindelijke lijst van gebruikersspecificaties wordt vertaald naar functionele specificaties. Deze specificaties geven aan wat het nieuwe product doet en kan. De functionele specificaties worden vastgelegd in verschillende use cases. Een use case beschrijft een systeem vanuit een gebruikersperspectief en bestaat uit de actor, initiator van de interactie en het systeem. Dit bij elkaar zorgt voor de identificatie van de nieuwe technologie.
Een gestructureerd overzicht van de verschillende functies wordt in een QFD-analyse (quality function deployment) weergegeven.
4. Definiëren van modules
Nu de functies geïdentificeerd en gespecificeerd zijn, zal er research plaatsvinden hoe deze functiestructuur omgezet kan worden naar een modulaire productfamilie. Dit wordt een MFD-analyse (modular function deployment) genoemd. Er wordt gekeken naar de verschillende modules die ontwikkeld moeten worden en welke functionaliteiten samengevoegd kunnen worden in één module. Hierbij worden klantspecifieke en generieke modules logischerwijs gescheiden gehouden.
5. De vertaling naar een technologieplatform
Na dat de research is voltooid worden de resultaten gebruikt om een technologieplatform te ontwerpen. Op dit nieuwe platform kan een modulaire systeemarchitectuur worden gedefinieerd waar de functionele modules samenkomen.
6. Het ontwikkelen van een productfamilie
De architectuur met functionele modules wordt vertaald naar een productstructuur met fysieke modules. Hiermee kunnen klantspecifieke systemen worden ontwikkeld zonder dat er gekozen hoeft te worden voor maatwerk.
7. De productconfiguratie om klantorders te genereren
De modulaire productstructuur wordt ingevoerd in een productconfigurator waarmee klantorders gegenereerd kunnen worden. Dit stelt je in staat om snel een offerte uit te brengen op basis van de wensen van de klant. De configurator selecteert de juiste benodigde modules wat resulteert een klantspecifiek systeem.
Wilt u meer weten over de ontwikkeling van modulaire productfamilies? Download dan ons whitepaper: Integraal modulair ontwerpen.