Meest recente blogartikel

6 tips voor het opstellen van een engineering-roadmap

Bas Rottier
door Bas Rottier op 16-12-16

6-tips-engineering-roadmap.jpg

U heeft een visie op uw toekomstige productenportfolio, maar deze is nog niet gedetailleerd. Uw visie bevat onzekerheden, maar geeft al wel voldoende richting in waar u over 1 tot 3 jaar wilt staan. Sterker nog, het projectteam staat te popelen om te beginnen, maar hoe zorgt u dat het werk goed wordt verdeeld en de activiteiten efficiënt worden uitgevoerd?

Een goed hulpmiddel om uw visie te vertalen naar concrete plannen is een engineering-roadmap. In dit blogartikel laat ik de kracht van de roadmap zien en geef ik 6 tips die u helpen zelf een goede roadmap op te stellen.

Voordat u aan de slag gaat met het ontwikkelen van een roadmap, is het goed te begrijpen wat het precies inhoudt en wat de voordelen zijn.

De kracht van een roadmap

Een roadmap zorgt voor een overzichtelijke, communiceerbare visie. De kracht hiervan is:

  • Het stimuleert mensen mee te denken. Doordat een roadmap inzicht geeft in zowel het einddoel als de stappen er naar toe, zullen meer mensen begrijpen hoe activiteiten samenhangen en bijdragen aan het grotere geheel. Dit biedt het projectteam inspiratie en het zal de leden stimuleren mee te denken;
  • Het geeft houvast voor het maken van beslissingen. Er zullen honderden beslissingen, klein en groot, gemaakt moeten worden in het realiseren van een productportfolio dat aansluit op uw visie. Doordat de roadmap de grote lijnen aangeeft kan dat goed gebruikt worden voor dagelijkse keuzes die gemaakt worden. Het borgt:“doing the right things, instead of doing things right”
  • Een roadmap geeft houvast voor de verschillende afdelingen om capaciteit en uitgaven realistisch in te schatten en te plannen. De roadmap dient hiermee als kapstok voor bijvoorbeeld de projectplannen, capaciteitsplanningen, budgetten en voortgang presentaties die gemaakt worden binnen het bedrijf.

Verschil tussen een roadmap en een planning

Een roadmap is iets anders dan een planning. Een roadmap heeft als doel een visie te communiceren en laat daarmee alleen de essentie van een ontwikkeling of uitdaging zien. Het heeft een focus op risicoverlaging en acceptatie, terwijl een planning focust op doorlooptijden, capaciteit en kwaliteit.

6 tips voor het opstellen van een roadmap

Nu het concept en het belang van een roadmap duidelijk is, volgen hier 6 tips voor het opstellen van een goede roadmap.

Tip 1: start met een einddoel

Begin met het einddoel, dat kan het beste door vragen te stellen als ‘welk probleem los je op?’, ‘waarom is dat een probleem?’ en ‘wat is het verdienmodel?’. Werk van daaruit terug. Probeer niet alle details al helemaal in te vullen, er zijn gewoon zaken die nu nog niet bekend zijn. Benoem deze en zet ze naar prioriteit in de roadmap. Zorg daarbij dat de grootste risico’s of onduidelijkheden op korte termijn worden ingepland en zaken met lage risico’s als laatste.

Tip 2: visualiseer

Maak het visueel en zorg dat het, leesbaar, op een A3-tje past. Het voornaamste doel is uw visie communiceren. Dit gaat het beste met een overzichtelijk, visueel overzicht wat u in gesprekken of presentaties er makkelijk bij kunt pakken. Ter extra verduidelijking verrijkt u de teksten en doelstellingen in de roadmap met conceptschetsen die toekomstige situatie weergeven.

Tip 3: creëer draagkracht

Betrek de belanghebbenden bij het opstellen van een roadmap. Door samen de roadmap te formuleren creëert u draagvlak en integreert u de essentiële belangen. Hoe eerder u mensen betrekt en laat meedenken, hoe sneller u daarna uw plan geaccepteerd en uitgedragen krijgt.

Tip 4: blijf updaten

Houd hem levend en update de roadmap regelmatig. Zeker bij langere termijnen van 1-3 jaar blijkt een markt te dynamisch en ontstaan er regelmatig nieuwe inzichten. Verifieer de fundamentele uitgangspunten van de roadmap regelmatig. Wanneer u merkt dat er andere eisen aan uw product of bedrijf worden gesteld, wacht dan niet te lang met een koerswijziging.

Tip 5: definieer korte sprints

Definieer korte sprints met 6 tot8 weken doorlooptijd. Grote, langdurige projecten hebben zonder roadmap de neiging te falen als het gaat om planning en haalbaarheid. Ze lopen uit qua tijd en budget en teams raken verward en verlamd door de complexiteit.

Door capaciteit en budget van een groot complex project te verdelen over meerdere kleine en beheersbare projecten wordt de kans van slagen aanzienlijk verhoogd. Aan de hand van korte termijn doelstellingen is voor iedereen duidelijk wat van hem of haar verwacht wordt en waar zij naar toe moeten werken. Hierdoor behoudt het team zijn energie. Het is helemaal mooi als u de resultaten van sprints al tussentijds kunt vrijgeven voor verkoop. Echter, alleen wanneer uw productenportfolio sterk modulair is opgebouwd is dit mogelijk. U kunt dan bepaalde ontwikkelde modules al naar de markt brengen, terwijl andere modules nog in ontwikkeling zijn.

Tip 6: identificeer behoefte aan kennis en middelen

Naast het beoogde einddoel is het goed om al in uw roadmap essentiële informatie, middelen en acceptatiepunten aan te geven. De behoefte aan specifieke, kritische kennis of middelen wilt u zo vroeg mogelijk identificeren, zodat u dit kunt organiseren. Hetzelfde geldt voor de acceptatie. Door in dit stadium goed na te denken over de acceptatie van de verschillende activiteiten van uw roadmap zorgt u dat de juiste activiteiten definieert waarmee u vertragingen en risico’s reduceert.

Een engineering-roadmap is een essentieel onderdeel van een integrale ontwerpstrategie. Wilt u hier meer over weten, download dan de whitepaper Integraal modulair ontwerpen.

New Call-to-action

Bas Rottier
Geschreven door Bas Rottier
Bas Rottier is projectleider bij Post en Dekker. Met zijn achtergrond in werktuigbouwkunde en 12 jaar ervaring in productontwikkeling helpt hij klanten om ideeën om te zetten verkoopbare, winstgevende producten. Bas heeft een passie voor het organiseren van productontwikkelingstrajecten en het uitvoeren van value engineering projecten. Hij adviseert u graag over hoe u uw idee succesvol tot leven kan laten komen!
(020-4680839 | Bas.rottier@postendekker.nl)

Gerelateerde artikelen

Post en Dekker werkt met partners aan VentilAid Pro

Het Coronavirus houdt Nederland en de rest van de wereld flink in zijn greep. Niet alleen zijn de effecten van de maatregelen...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 21 april 2020
Hoe we de acceptatie bij ontwikkelingen vergroten met VR

De toepassing van VR, oftewel virtual reality, is de afgelopen jaren flink toegenomen. Ook bij Post en Dekker maken wij hier...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 23 mei 2019
Onze toolbox: conceptontwikkeling – van niets naar iets

Vanuit de serie 'Onze toolbox' delen we ditmaal onze visie en werkwijze ten aanzien van conceptstudie en -ontwikkeling.

Binnen

Nicoline Marselis
Door Nicoline Marselis - 13 maart 2019