Door een flexibele klantvraag en toenemende druk op zowel de integrale kosten als de order doorlooptijd zijn veel bedrijven in de maakindustrie op zoek naar een productstructuur waarmee de klantvraag eenvoudig kan worden ingevuld. Een productstructuur die enerzijds robuust genoeg is om in te zetten in de gehele keten, maar anderzijds flexibel genoeg is om (een groot deel van) de klantvraag te beantwoorden.
In dit blog geef ik onmisbare tips voor het ontwerpen van een productarchitectuur waarmee je als OEM-er in de maakindustrie klaar bent voor de toekomst.
Tip 1 : bedenk goed wat je als OEM-er wilt bereiken
Nederlandse OEM-ers produceren duurzame kapitaalgoederen vaak in kleine, klantspecifieke series. Hierbij moet gedacht worden aan bijvoorbeeld machines voor voedselverwerking, machines voor productie van zonnecellen, proces equipment, et cetera.
Ofwel, het gaat hierbij niet om de productie van bijvoorbeeld een bepaald type/model auto. Een dergelijke serie is groter en de producent is beter in staat om het aanbod te sturen. Deze producenten zijn in staat haar aanbod 100% configurabel te maken en 100% Ato te ontwerpen. Zij kan het klantorder-ontkoppelpunt ver naar achter schuiven bij de productie van een module. Keerzijde van dit soort series is bijvoorbeeld dat het voor de koper onmogelijk is een auto met een driehoekig open dak te bestellen.
De OEM-er met een kleine serie waarbij de eindklant meer invloed heeft (of wil hebben) lukt dat niet. Wat dan wel mogelijk is is een interessante vraag. Op basis van analyses op verkoop, strategie en design kan al veel informatie worden vertaald naar een heldere doelstelling voor je configure-to-order productfamilie; een doelstelling zoals: “wij willen xx % van de klant vraag kunnen configureren in xx tijd tegen xx integrale kosten.” of: “we willen xx van de orders kunnen produceren met xx modules.” en dat is een belangrijke richtlijn voor je module-indeling.
Download de whitepaper 'Het creëren van een smart en flexibel productportfolio'.
Tip 2: onthoud dat modulariseren iets anders is dan standaardiseren
Er is een verschil tussen standaardiseren en modulariseren. Deze termen worden geregeld door elkaar gebruikt. Bij PostenDekker hanteren wij de term standaardisatie alleen op onderdeelniveau. Met modulariseren bedoelen wij het slim samenstellen van (sub)modules met een gestandaardiseerde set onderdelen (zie afbeelding).
Tip 3: denk integraal
Modules zijn niet alleen een weergave van een technische functionaliteit. Het representeert een functie waar de klant behoefte aan heeft en al dan niet in verschillende varianten op de markt gebracht kan worden. Het representeert ook een stuklijst die eenvoudig ingekocht, geproduceerd en geassembleerd moet kunnen worden. Kijk integraal naar functies en je ontwerp, luister naar alle belanghebbende in de keten en vertaal dat naar een optimaal ontwerp.
Tip 4: denk in functies
Wellicht een open deur, maar denk in functies. Een module wordt naar ons idee gekenmerkt door drie zaken: het vervullen van een functie, een genormaliseerde interface en een passende modulestrategie. Vraag is dan: welke functies heb ik nodig om de klantwens in te vullen. En bedenk: een functie wordt omschreven door een werkwoord; het werkingsprincipe vormt de module. Dus ondersteunen is de functie, de (sub)modules vormen het frame.
Tip 5: elke module een strategie
Om de productstructuur flexibel te maken gebruiken wij module drivers. Deze helpen om keuzes te maken om functies en subfuncties wel of juist niet bij elkaar te plaatsen. Module drivers kun je op een strategische as van het model van Tracey & Wiersema plaatsen. Zo kun je bepalen of een functie beter ingevuld kan worden met een operational excellence strategie (vaak mbv een frame) of dat een functie (en dus een module) klantspecifiek is en moet blijven; customer intimacy. Door dit te bepalen kun je de module volgens deze strategie ontwerpen en implementeren in de gehele keten - van order intake tot productie en assemblage.
Tip 6: productarchitectuur als generieke kapstok
Gebruik de architectuur als generieke kapstok. Een goede architectuur is een productmodel waar je jaren mee vooruit kunt, waar je innovaties in kunt voegen, waarin je functies kunt vervangen of toevoegen en verbeteringen kunt doorvoeren op moduleniveau. Dus in kleine stappen en gecontroleerd.
Het is ook een kapstok die generiek is en als basis kan dienen voor de structuren die elke discipline of afdeling binnen de organisatie nodig heeft. Sales kijkt nou eenmaal anders tegen hetzelfde product aan dan werkvoorbereiding. Een goede architectuur is generiek model van waaruit een salesstructuur of een productiestructuur gehaald kan worden
Meer weten? Download de whitepaper “het creëren van een smart en flexibel productportfolio”.