Meest recente blogartikel

Snel uw kostprijs met 20% verlagen?

Bas Rottier
door Bas Rottier op 27-10-16

Kostprijs verlagen door value engineering

Heeft u een goed verkopend product, maar zou u de kostprijs willen verlagen? Value engineering kan hierbij helpen. Wij zien hierbij resultaten waarbij de kostprijs tot 20% lager is geworden. Bent u benieuwd geworden? In dit artikel vindt u 5 belangrijke tips van experts Pim Stoop en Bas Rottier op het gebied van value engineering projecten.

Tip 1: Focus op oplossingen waarbij geen of beperkte her-kwalificatie noodzakelijk is.

Het grote voordeel van uw bestaande product als uitgangspunt te gebruiken, is dat deze reeds gekwalificeerd en geaccepteerd is. Alle noodzakelijke (duur)testen, validaties en overtuigingen om dit product geaccepteerd te krijgen zijn reeds gedaan. Bedenkt u eens hoeveel tijd u dat gekost heeft voor uw huidige product. Vaak gaat dit over maanden of soms zelfs jaren. Wilt u snel resultaat zien, houd dan de kern van het product gelijk en leg de focus alleen op het doorvoeren van vebeteringen op het gebied van hoe het gemaakt, geassembleerd of verkocht wordt. Een goed voorbeeld hiervan is een slim ontworpen montagehulp, die zorgt voor veel tijdswinst tijdens het assembleren terwijl het product onveranderd blijft.

Tip 2: Isoleer het project bij een klein kernteam en verzamel via goed voorbereide brainstorms ideeën vanuit de hele organisatie.

Doordat de kern van het product gelijk blijft hoeven minder mensen actief betrokken te zijn bij het project. Onderzoeken en besprekingen over wat een klant zou willen, wat standaard en wat optioneel is en hoe het product in SAP gezet moet worden zijn niet direct noodzakelijk. Maak hier dus gebruikt van! Een klein kernteam is snel, energiek en gefocust op het einddoel. Betrek de rest van de organisatie vooral via brainstorms en borg de acceptatie middels voortgangspresentaties. Een onderschat, maar zeer belangrijk, aspect voor dit soort brainstorms is de voorbereiding. Zorg dat bij de brainstorm alle informatie aanwezig is van de huidige kosten van het ontwerp en de manier waarop het gemaakt en verkocht wordt. Dit zorgt ervoor dat het tijdens brainstormen alleen collectief nagedacht wordt over de belangrijkste onderdelen, bewerkingen of processen.

Tip 3: Creëer een mogelijkheid voor praktisch onderzoek.

Net als veel mensen een nieuw huis moeilijk kunnen beoordelen op basis van een plattegrond, kunnen veel mensen een idee ook niet goed beoordelen op basis van een PowerPoint-presentatie. De kracht van een fysiek model van een onderdeel of product helpt bij het inschatten van de potentie voor kostprijsreductie. Daarnaast stimuleert het mensen na te denken wat dit idee concreet voor hun proces, klant of werknemers betekent. Huidige technieken als 3D-printen en -scannen zijn tegenwoordig erg toegankelijk om snel een bestaand ontwerp aan te passen en optimaliseren en zo ideeën tastbaar te maken. Zorg dat deze mogelijkheden benut worden.

Tip 4: De opgetelde besparing van veel kleinere ideeën leidt vaak tot een mooi eindresultaat

Zelden gaat het om één groot idee waarmee u een radicale verbetering van de kostprijs haalt. Meestal zorgen tien of meer kleinere ideeën en acties er samen voor dat een aanzienlijke besparing gehaald wordt. Het is dan ook zaak om ook kleinere ideeën serieus te overwegen. Blijf kijken naar de opgetelde besparing en de opgetelde inspanning om een noemenswaardige daling in kostprijs te behalen.

Tip 5: Gewichtsreductie is het laaghangende fruit

Tijdens het ontwikkelen van een nieuw product ligt de focus meestal op het creëren van klantwaarde en minimaliseren van risico’s. Hier wordt vaak de veilige route genomen en zijn veel onderdelen vaak over gedimensioneerd. Omdat er vaak een direct verband is tussen het productgewicht en de onderdeelkosten is een potentiële besparing vaak makkelijk in te schatten. U deelt de prijs van het huidige onderdeel door het gewicht ervan en gebruikt dit als kengetal om een lichter ontwerp qua kosten in te schatten.

Naast kostenbesparing door materiaalreductie zijn lichtere onderdelen in de assemblage makkelijker en sneller te positioneren en monteren. Dit zorgt vaak voor een aanvullende kostenreductie door tijdsbesparing.

Met een EEM-analyse kunt u de krachten in u huidige ontwerp eenvoudig analyseren en snel bepalen waar overtollig materiaal zit waarmee u direct geld kunt besparen.

Post en Dekker helpt veel OEM-ers om de kostprijs van hun bestaande producten omlaag te brengen met behoud van de kern van dit product. Graag gebruiken we deze ervaring ook voor uw product. Dit kunnen we doen door voor u, gestructureerd, een compleet value engineeringsproject uit te voeren of u te helpen bij een deelproject binnen u eigen value engineerings project. Hierbij kunt u denken aan bijvoorbeeld het ontwerp van een slimme montagehulp, een EEM-analyse ten behoeve van gewichtsreductie, het ontwerpen en maken van een prototype of het voorbereiden en participeren in een brainstorm.

Wilt u meer weten over value engineering? U vindt er alles over in ons whitepaper.

Integrale value engineering

Bas Rottier
Geschreven door Bas Rottier
Bas Rottier is projectleider bij Post en Dekker. Met zijn achtergrond in werktuigbouwkunde en 12 jaar ervaring in productontwikkeling helpt hij klanten om ideeën om te zetten verkoopbare, winstgevende producten. Bas heeft een passie voor het organiseren van productontwikkelingstrajecten en het uitvoeren van value engineering projecten. Hij adviseert u graag over hoe u uw idee succesvol tot leven kan laten komen!
(020-4680839 | Bas.rottier@postendekker.nl)

Gerelateerde artikelen

Drivers en drempels bij Configure-to-Order

Bij Post en Dekker merken we dat veel OEM’ers met vergelijkbare vragen en uitdagingen worstelen. De oplossing voor deze...

Eelco Post
Door Eelco Post - 12 november 2024
Samenwerken van idee tot serie productie  | Onze samenwerking met Team Boon

Na een intensieve samenwerking met Boon Edam is hetnieuwe modulaire draaideurenplatform eindelijk op de markt. Natuurlijk zijn...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 12 juli 2022
Post en Dekker en Yellax – Samen aan de slag voor de OEM’er

Samen sta je sterker en bereik je meer. Dat is hoe wij onze samenwerking met Yellax ervaren. Door de samenbundeling van onze...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 18 augustus 2021