Nederland is een verenigingsland. De vrijheid van vereniging is een groot goed dat in ons kikkerlandje op waarde wordt geschat. Kijk alleen maar naar het grote aantal kerkgenootschappen (verenigingen op religieuze basis) dat hier in de loop der eeuwen is ontstaan. Ook in onze professionele wereld is het fenomeen gemeengoed, onder de naam branchevereniging. Van oudsher zijn ontmoeting, netwerkvorming en kennisuitwisseling belangrijke functies van dergelijke gezelschappen. Maar nu veel van die activiteiten ook steeds meer in de virtuele wereld plaatsvinden, komt het bestaansrecht van de vereniging in de fysieke wereld ter discussie te staan.
Dus gaan verenigingen zich bezinnen op hun functie en hun toegevoegde waarde voor de leden. Zo ook NEVAT, begonnen als Nederlandse Vereniging voor Algemene Toelevering en inmiddels omgedoopt tot Nederlandse Vereniging van Ambitieuze Toeleveranciers. Als lid van het algemeen bestuur van NEVAT ben ik nauw betrokken bij de herijking waarin de verhouding tot de ‘rest van de wereld’ onder de loep wordt genomen. Zeker in de huidige tijd vragen leden zich af wat NEVAT hun oplevert voor de euro’s die ze in het lidmaatschap steken.
Wat mij betreft is dat in drie trefwoorden te vangen: keteneconomie, technologiepartnership en professionalisering. Concurrentie vindt in een globale economie steeds meer plaats tussen ketens en niet meer tussen individuele spelers. De winnaars zijn degenen die snel kunnen schakelen en de juiste kennis en partners weten te vinden. Bepalen bij wie welke sterkte zit, waar de gewenste kennis zich bevindt en wie daarom een geschikte partner is, dat kan toch nog altijd het beste in de persoonlijke ontmoeting, face-to-face. Precies daar biedt NEVAT met haar ambitieuze partners een platform voor. Dat platform is onder meer ingedeeld naar technologiesectoren en dat sluit perfect aan bij de partnerships die vaak rond technologie worden georganiseerd. Daarbij is professionalisering voor de mkb’ers die het hart van NEVAT vormen een doorlopend thema; denk aan de inrichting van de eigen bedrijfsorganisatie of de inzet van ict voor de interactie met de buitenwereld. Reden waarom NEVAT al vele jaren met benchmarks en assessments in de weer is. In een vereniging kan men bij uitstek van elkaar leren.
De waarde van dat platform, die vereniging, is misschien niet in geld uit te drukken, maar als het erop aankomt in de internationale concurrentiestrijd is het wel onbetaalbaar. Daar ligt het bestaansrecht van een vereniging als NEVAT. En het mooiste is natuurlijk als de verschillende verenigingen die ook ons wereldje kent (vrijheid van vereniging!) elkaar weten te vinden en zich als één vereniging van verenigingen aan de grote buitenwereld presenteren. Ook fysiek, zoals onlangs NEVAT, Koninklijke Metaalunie, Brainport Industries en Mikrocentrum weer deden op de Hannover Messe. De Nederlandse vereniging heeft de toekomst.
Bent u benieuwd naar onze organisatie of werkwijze. Download dan de whitepaper Creating new business for OEM.