OEM’ers in de machine- en apparatenbouw zien zich geconfronteerd met een steeds feller wordende concurrentie. Deze concurrentie komt van zowel collega-OEM’ers uit de Westerse maakindustrie die vanuit dezelfde technologiebasis werken als van low-cost players zoals China. Zij moeten zich daarom onderscheiden met machines die uiteraard hoogwaardig zijn maar toch vooral ook klantspecifiek. Customization is het toverwoord en in de Nederlandse machinebouw vertaalt zich dat vaak naar ‘low volume, high diversity’.
Er hangt echter een prijskaartje aan het bedienen van klanten met unieke ontwerpen voor unieke producten. In dit artikel leg ik uit hoe slim ontworpen modulaire productfamilies uitkomst bieden.
Uiteindelijk wordt de concurrentiestrijd beslecht op integrale kosten en dus moet die klantspecifieke manier van werken wel op een efficiënte, slimme manier worden georganiseerd.
Smart customization als oplossing
De oplossing ligt in smart-customization, het bedienen van de klantvraag met een efficiënt en flexibel ingericht ordercreatieproces. De basis daarvoor is een productportfolio dat bestaat uit slim ontworpen modulaire productfamilies. Vanuit die productfamilies kunnen orders eenvoudig worden samengesteld uit standaardcomponenten en -modules die in vaak in meerdere varianten (en eventueel geparametriseerd) beschikbaar zijn; Configure-to-order. De klantwens vertaalt zich dan naar een specifieke combinatie van varianten van de verschillende modules, met eventueel een beperkt aandeel ‘echt’ maatwerk. Een module wordt daabij gedefinieerd op basis van zijn (sub) functie, zijn interface en de strategie die hij ten grondslag heeft. Zo zal een frame vaak een operational excellence module zijn en zoveel mogelijk gescheiden zijn van een technologie module die vaak een product leader ship module is. User requirement waar de klant overduidelijk invloed op heeft moeten vertaald worden naar een customer intimacy module.
Smart customization begint met het structureren van productfamilies door het slim definiëren van de modules waarmee een familie wordt opgebouwd. De afbakening van de verschillende modules gebeurt op basis van klantbehoefte (marktverkenning en orderhistorie) en functie-analyse. Het ontwikkelen van die productfamilies vereist vervolgens een integrale aanpak, waarin het ontwerp van de machine, de organisatie van het (business)proces en de inrichting van de toeleverketen op elkaar worden afgestemd. Want OEM’ers moeten tegenwoordig hun complete (in- en externe) keten in de strijd gooien.
Deze ‘smart customization’ aanpak geeft OEM’ers, ongeachte hun strategische voorkeursoriëntatie, een voorsprong op de concurrentie die standaardproducten of traditioneel maatwerk (engineer-to-order) levert. Samenvattend spreekt men vaak van voorspelbare kwaliteit, korte doorlooptijd en lage kosten, maar hier valt veel meer over te melden. Zowel in termen van operational excellence als van product leadership en customer intimacy biedt smart customization strategische voordelen.
Smart customization van het complete ordercreatieproces
Wanneer modulaire productfamilies in het gehele business proces ingezet kunnen worden spreken wij van Smart Customization. een korte opsomming van de voordelen die organsiatie ervaren.
- Sales –keuze voor de klant – Eenvoudige orderconfiguratie – Snelle verkenning van meerdere opties
- Engineering – Eenvoudige productconfiguratie – Beperkt maatwerk – Capaciteit voor ‘echte’ innovatie
- Productie – Gestandaardiseerde processen – Betrouwbare toelevering – Efficiënt testen
- Aflevering – Hoge mate van voorspelbaarheid – Korte orderdoorlooptijd – Gegarandeerde kwaliteit
- Aftersales – Uitwisselbaarheid van standaardmodules – Kennis voor voorspelbaar onderhoud
Bovenstand informatie komt uit de whitepaper Concurrentievoordeel met modulaire productfamilies. Download de volledige whitepaper kosteloos en vrijblijvend.