Wat gebeurt er als Excel vandaag stopt met functioneren? Misschien een gekke vraag, maar niet minder interessant wanneer je bedenkt hoe ontzettend veel Excel-data er ‘rondzweeft’ binnen organisaties. Data die bedoeld is om het de gebruiker gemakkelijk te maken, bijvoorbeeld als berekening of rekenoverzicht, documentatie en kennisdeling, et cetera.
In dit artikel beschrijf ik het nut van centrale kennisdeling binnen OEM-organisaties.
De zwevende Excel-data vormt zicht tot losse kennis-eilandjes binnen de wereld die ‘het bedrijf’ heet. Soms worden er wel bruggen gelegd tussen deze eilandjes (of hiertoe een poging gedaan), maar helaas blijken dit vaak fragiele lijnen gevoelig voor wijzigingen en verschil in gebruik.
Feitelijk is hiermee de kennis binnen de organisatie sterk versplinterd. Naast sub-optimalisaties blijft het gebruik ervan afhankelijk van de specifieke gebruiker(s). De (rand)voorwaarden, de lessen uit het verleden en de trail-&-error-wetenschappen liggen voor een groot gedeelte bij de oudgedienden binnen de organisatie. En uiteraard bij de bouwer van de Excel-sheet.
Zolang deze, vaak grijze, wijzen te raadplegen zijn, is de kennis beschikbaar. Maar doordat het aantal levenslange carrières binnen één en hetzelfde bedrijf drastisch is afgenomen moeten we slimmer omgaan met datamanagement.
Download de whitepaper 'Creating new business for OEM'.
De rol van het Technisch Product Dossier
Wanneer de markt aantrekt is uitbesteding van productie een goed middel om flexibel met de vraag om te gaan. Wanneer het technisch product dossier (TPD) op orde is, kan de make-buy beslissing goed afhangen van de productiebezetting en de orderportfolio. Maar bij een engineer-to-order-werkwijze (EtO) is het Product Dossier steeds nèt even anders. Dit vereist order-engineers en projectleiders met een flinke dosis productervaring. Het vertalen van de klantvraag naar machinespecificaties laat zich dan minder eenvoudig bij derden neerleggen, want specifieke proceskennis en toepassingsbereik van de bouwstenen zijn toch iets waar het bedrijf zijn bestaansrecht aan ontleent.
Enjoy the repeat!
Functioneel uitbesteden is een oplossing om de order-engineers te ontlasten. Ook hierbij is voorwerk vereist. Een vertaling van user- naar functional requirements blijft nodig naast een duidelijke scope-afbakening en interface-definitie. Niet toevallig zijn dit ook de eerste stappen in het proces van productmodularisatie! Met modulariseren wordt het product op een doordachte manier opgedeeld met als doel het order creatie proces beter te bedienen, risico te minimaliseren en zo meer te kunnen focussen op operational excellence. Technische specificaties en kennis van toepassingsbereik zijn vast te leggen per module, laten zich door meer mensen binnen het bedrijf begrijpen en zijn zelfs vanuit een single source configurator te benaderen. De ervaring leert dat hiermee het percentage EtO werk zich concentreert binnen enkel modules en in totaal significant afneemt of voor een groot deel geautomatiseerd kan worden. Van andere modules zijn varianten voor te bereiden, deze zijn als assemble-to-order (AtO) te typeren. Feitelijk is hiermee een configure-to-order proces in te richten!
Feedback verwerken, het aanscherpen van de kennis en het uitbreiden van het toepassingsgebied zorgen voor kortere verbeterloops, directer voordeel en snellere marktintroductie. We zeggen niet voor niets; ‘Enjoy the repeat!’.
Met het Bridging the Future programma biedt Post en Dekker een strategische aanpak voor het creëren van integrale flexibele productieketens. Gebaseerd op meer dan vijftien jaar succes bij toonaangevende OEM’ers maken wij productontwerp en ordercreatieprocessen lean. Tegelijk bieden wij daarmee een turn-around om de organisatie van de OEM’er blijvend innovatief te houden en diens werkproces ‘knowledge-based’ te maken.
Wilt u meer weten over onze organisatie en onze werkwijze? U leest er alles over in de whitepaper Creating new business for OEM.