Bij Post en Dekker delen we naast kennis ook opvallende trends en ontwikkelingen in de markt. Een ontwikkeling waar we niet omheen kunnen is duurzaamheid. Wij merken dat ook in de OEM-wereld het belang van duurzaamheid toeneemt. Dit biedt voor jou als OEM-organisatie kansen.
Eindgebruikers hechten steeds meer waarde aan duurzame producten, ook in de OEM-industrie. Wij zien dan ook dat duurzaamheid steeds vaker wordt meegenomen als ontwerpuitgangspunt. Een ideale kans om jezelf te differentiëren met een beter imago én de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid te halen.
Waar liggen volgens Post en Dekker kansen voor OEM’ers op het gebied van duurzaamheid?
Hieronder een aantal praktische kansen waar wij zien dat OEM’ers over nadenken, al mee bezig zijn of zich door laten inspireren.
Hoe kan dit jouw OEM organisatie inspireren?
- Materiaalselectie
Op gebied van materiaalgebruik valt duurzame winst te behalen. Deze stap is niet al te ingrijpend voor de gehele organisatie, maar vergt wel research. Welke materialen in jouw product vervang je door een duurzamere variant zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit?
Hierbij kun je denken aan materialen met een minder grote milieu impact, materiaalbesparing of het gebruik van gerecyclede materialen. Gerecyclede materialen zijn van steeds hogere kwaliteit en doen niet onder voor nieuwe materialen. - Design for end of lifecycle (design for disassembly)
Tijdens het ontwerp van nieuwe producten kan al rekening gehouden worden met wat er gedaan wordt als het product afgedankt wordt. Zijn alle onderdelen en verschillende materialen makkelijk te scheiden? Neemt de leverancier de producten terug om ze zelf te scheiden of onderdelen her te gebruiken? Is jouw product zo ontworpen dat er ‘nooit’ een end of life komt omdat alle onderdelen makkelijk te vervangen zijn wanneer deze stuk gaan of een upgrade nodig hebben? Genoeg stof om over na te denken. - Gebruik van duurzame energie
Het gebruik van duurzame energie wordt veel genoemd bij OEM’ers. In Nederland zijn er genoeg mogelijkheden om zelf energie op te wekken voor jouw kantoor of productiefaciliteiten. Kijk eens naar de mogelijkheden van zonne-energie, warmtepompen en windenergie. - Lagere CO2 footprint
We kunnen concluderen dat OEM’ers over de hele keten invloed hebben op de CO2 footprint van zijn producten: van materiaalselectie, tot productie, transport, de werking van producten bij de klant tot het afdanken van producten. - De overstap naar elektrisch aangedreven veegwagens van RAVO.
- Alva Laval is een koploper op het gebied producten voor de reductie van de uitstoot van schadelijke gassen van schepen.
- Servicecontracten waarbij modules snel vervangen kunnen worden en de levensduur van producten opgerekt wordt. Een van de voordelen van de vele CtO-trajecten die wij met klanten aangaan.
- Dit kan op verschillende manieren en varieert per organisatie, 3 voorbeelden van onze opdrachtgevers:
Voordelen van duurzaam ondernemen in de maakindustrie
Naast een positieve bijdrage aan het welzijn van de wereld zijn er meerdere voordelen van duurzaam ondernemen in de maakindustrie. Zo heb je een groener product wat je kan onderscheiden van concurrenten. Daarnaast is er sprake van een sterkere binding met de eindklant, omdat de vraag naar duurzaamheid toeneemt.
Hiernaast zijn de Europese doelstellingen op het gebied van duurzaamheid ook sturend in de richting van duurzaam ondernemen. De regering zal steeds meer eisen aan bedrijven opleggen met betrekking tot het verminderen van de CO2footprint. Hoe sneller OEM’ers nadenken over de transitie, hoe soepeler het behalen van de doelstellingen zal gaan omdat er tijd is op te anticiperen en de organisatie mee te krijgen.
Zet dus alvast een stap in de goede richting en pak deze duurzaamheidskansen aan.
Onze samenwerking met RAVO – de elektrische veegwagen
Eén van onze recente samenwerkingen met RAVO is een mooi praktijkvoorbeeld voor duurzaam ondernemen in de maakindustrie.
RAVO produceert veegwagens die rijden over de hele wereld. Door de traditionele voertuigen te vervangen met elektrische veegwagens wordt de uitstoot al een stuk vermindert. Dit resulteert voor RAVO in een betere positionering op de markt. Zij zijn namelijk één van de eerste met elektrische veegwagens.
Lees hier meer over de case.