Meest recente blogartikel

Waarom het digitaliseren van de orderintake?

Eric-Jan Dekker
door Eric-Jan Dekker op 24-08-18

sterideal
We zien het steeds meer om ons heen, de beschikbaarheid van slimme configuratiesoftware die het mogelijk maakt om als afnemer het gewenste product ‘bij elkaar te klikken’. Het is een onderdeel van de digitale transformatie en de behoefte naar klant specifieke producten.

Maar in hoeverre kunnen we deze ontwikkeling doortrekken naar de maakindustrie? Is het bijvoorbeeld mogelijk om de orderintake te digitaliseren? In dit artikel probeer ik antwoord te geven waarom dit interessant zou kunnen zijn.

De markt en haar aanbod, in de breedste zin van het woord, worden steeds klant specifieker. Treffend voorbeeld is de autobranche. Ieder merk auto is modulair op te bouwen en te configureren naar de wens van de klant. Resultaat is een modulair opgebouwde auto, zo dicht mogelijk bij de wens van de klant.

Engineering-to-order wordt configure-to-order

Voorheen had de eindklant niet zoveel te kiezen. Wanneer deze een bepaalde behoefte had  moest er gekozen worden uit het aanbod van de OEM-er. Ofwel, engineering-to- order.

Maar van technologische voorspong is nog nauwelijks sprake, deze is wereldwijd verspreid. En door toenemende concurrentie van zowel de westerse maakindustie als de low-cost players zoals China. Door deze ontwikkeling is het belangrijk onderscheidend te zijn en nog meer naar de klantwens te schuiven. Het liefst zo klantspecifiek mogelijk. Customization is het toverwoord als het gaat om een klantspecifiek en hoogwaardig product te kunnen leveren 

De oplossing ligt in smart-customization, het bedienen van de klantvraag met een efficiënt en flexibel

ingericht ordercreatieproces. De basis daarvoor is een productportfolio dat bestaat uit slim ontworpen modulaire productfamilies. Vanuit die productfamilies kunnen orders eenvoudig worden samengesteld uit standaardcomponenten en -modules die in vaak in meerdere varianten beschikbaar zijn. Dit heet configure-to-order engineering.

Voordelen van smart customization

De voordelen van smart customization liggen dus besloten in de modularisatie van het productplatform (componenten en modules) en processen bij de OEM’er:

  • Kwaliteit
    Doordat met flexibele modules wordt gewerkt, loont het om veel energie te steken in de initiële ontwikkeling van hoogwaardige, betrouwbare modules. De processen om tot het eindproduct te komen (configuratie, productie, toelevering, assemblage) worden steeds herhaald, waardoor ze rendabel zijn te optimaliseren, bijvoorbeeld door automatisering van orderintake, productie en stroomlijning van communicatie.
  • Kosten
    In een configure-to-order productfamilie zijn de kennisregels helder vastgelegd en zijn de ontwerpen van de verschillende modules geborgd. Dit verlaagt de kosten van orderrealisatie (sales- en order-engineering), de productiekosten en de faalkosten. Daarbij worden de kosten voor de ontwikkeling van de standaardmodules uitgesmeerd over (grote) aantallen. Hetzelfde geldt voor de productie met hulp van gestandaardiseerde tools en werkinstructies. Bovendien vereenvoudigt het de uitbesteding, waardoor over de hele keten kostenreducties zijn te realiseren.
  • Doorlooptijd
    De beperking van het engineer-to-order werk en de beschikbaarheid van configureerbare modules zorgen voor een flinke verkorting van de doorlooptijd in sales- en orderengineering en productie. Ook wat betreft testen valt er veel tijd te winnen.
  • Schaalbaarheid
    Uiteindelijk zorgt het vereenvoudigde product- en productiemanagement ervoor dat de engineering- en productiecapaciteit niet alleen efficiënt maar ook flexibel en schaalbaar zijn in te zetten.

Een geautomatiseerde orderintake

De klantwens vertaalt zich bij configure-to-order naar een specifieke combinatie van varianten van de verschillende modules met eventueel een beperkt aandeel ‘echt’ maatwerk. Die klant specifieke orders kunnen vervolgens snel en goedkoop in een kleine serie of enkelstuks worden geproduceerd.

Bij configure-to-order wordt het order intakeproces zo veel mogelijk geautomatiseerd, welke bestaat uit de pijlers sales, sales engineering, order engineering en werkvoorbereiding. Dit proces automatiseren kan alleen gescheiden wanneer het product is gemodulariseerd. En dat is net waar Post en Dekker sterk in is. 

Maar een ontworpen geautomatiseerd configure-to-order proces moet ook geïmplementeerd worden. En ook dat is wat Post en Dekker beheerst. Dit wil zeggen dat de juiste software en systemen moeten worden ingericht, getest en klaar moeten worden gemaakt voor ingebruikname.

Ben je benieuwd hoe een dergelijk proces er in de praktijk uit ziet? Bekijk dan onze casestudie Stork Sterideal eens.

In mijn volgende artikel zal ik verder ingaan op de voordelen van een gedigitaliseerde orderintake en hoe dat proces eruit zal zien.

Meer weten over het opzetten van een smart en flexibel productportfolio, download dan onze whitepaper: 
Het creëren van een smart en flexibel productportfolio

 

Eric-Jan Dekker
Geschreven door Eric-Jan Dekker
Eric-Jan is medeoprichter van Post en Dekker en een System Developer in hart en nieren. Hij heeft een passie voor het ontwerpen van slimme, innovatieve productfamilies. Jarenlange ervaring en een flinke dosis lef resulteerden in tal van mooie cases voor OEM-ers in uiteenlopende markten. Benieuwd wat Post en Dekker voor uw organisatie kan betekenen? Eric-Jan legt het u graag uit!
(020-4680839 | Eric-Jan@postendekker.nl)

Gerelateerde artikelen

De voordelen van een gedigitaliseerde orderintake

In mijn vorige artikel beschreef ik hoe steeds meer OEM'ers in de maakindustrie de stap nemen van engineering-to-order naar...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 30 augustus 2018
Smart Customization voor uw business?

Smart customization is het eenvoudig, efficiënt en foutloos vertalen van de klantwens naar alle benodigde documentatie om de...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 1 juni 2018