Meest recente blogartikel

Ons doel? Innovatieve kwaliteit voor de maakindustrie

Eric-Jan Dekker
door Eric-Jan Dekker op 07-03-18

Naamloos.png

Een ontwikkelfabriek in dienst van de OEM’er in de maakindustrie, zo zou ik Post en Dekker het liefst omschrijven. En de ontwikkelprocessen hebben we na twee decennia behoorlijk goed in de vingers gekregen.

Graag blik ik terug op 20 jaar Post en Dekker en leg ik uit hoe wij new business creëren voor de maakindustrie door flexibele, slimme en innovatieve productplatforms te ontwikkelen (en borgen).

Samen met Eelco Post richtte ik eind jaren 90 ingenieursbureau Post en Dekker op. We waren destijds twee eigenwijze ondernemers met een uitgesproken visie op hoe je slim machines kunt ontwerpen en in elkaar zetten. En dat wilden we maar al te graag in de praktijk brengen. 

Missiewerk

We hadden twintig jaar geleden niet durven dromen dat we nu met een team van 25 specialisten dagelijks werken aan complexe en uiteenlopende vraagstukken voor grote, maar ook vele kleine OEM-ers in de maakindustrie met name in de Benelux. En dat wij organisaties helpen zoals Alfa Laval, JBT, MOBA, Boon Edam, RAVO en Kverneland Group maakt mij en het team ontzettend trots.

Door de jaren heen hebben we wel wat missiewerk moeten verrichten. Een high-end oplossing met hoog rendement wil iedere klant, maar dat wij als één van de eerste bureau’s zijn gaan denken en werken vanuit het integraal modulair ontwerpen van complete productplatforms en smart customization – dat was even wennen voor de opdrachtgever. Meer dan eens moesten we uitleggen dat het niet alleen om de machine draait maar het volledige platform en ordercreatie proces waarmee je kunt blijven configureren.

Terugkijkend kan ik zeggen dat het missiewerk is volbracht, modulair, integraal, configure to order en smart customization zijn ingeburgerde termen.

Groei is geen doel, het leveren van kwaliteit wel

Wij hebben ons team gevormd naar de kernwaarden van Post en Dekker. Ik denk dat dit een deel van ons succes verklaart. Deze kernwaarden zijn:

  • Creating new business for OEM;
  • Innoveren is ons DNA;
  • Samen het beste resultaat vieren;
  • Elke dag leren is elke dag groeien.

Ons team is nog altijd groeiende, maar daarbij wil ik direct benadrukken dat verdere groei geen organisatiedoel is. Waar wij naar streven is het bereiken van de hoogst mogelijke kwaliteitsgraad en toegevoegde waarde  in wat wij onze klanten leveren, te weten hoogwaardige en innovatieve oplossingen met maximaal rendement. Dit betekent dat wij processen intern verder willen verbeteren en klanten nóg beter willen begrijpen en bedienen.

Ook willen wij de ontwikkelroadmap verder inkorten, met de nadruk op verder. Want door de jaren heen is de roadmap om een product te ontwikkelen door kennis, ervaring en technologische vooruitgang al behoorlijk ingekort, terwijl kwaliteit is toegenomen. Maar we zijn er nog niet, op onze eigen roadmap staat de vraag “hoe bereiken we in de toekomst dezelfde resultaten in de helft van de tijd” centraal.

Enkele focuszaken daarvoor voor komende jaren zijn:

  • Inzet van big data;
  • Inzetten model based design;
  • Inzet van virtual reality;
  • Innovatieslag van engineeringtools;
  • Projectmanagement blijven verbeteren.

Dit alles moet helpen om in een al zo vroeg mogelijk stadium zoveel mogelijk bruikbare informatie over de volledige keten te hebben verzameld, zodat de conceptkeuzes voor de systeem architectuur zo gericht mogelijk kan worden opgesteld.

Maak kennis met ons werk en de werkwijze

De wereld is sneller, de concurrentie feller en China en andere low-cost players dwingen tot de laagste integrale kosten. Post en Dekker is ervan overtuigd dat een integrale ontwerpstrategie OEM’ers in staat stelt hun machines veel efficiënter te bouwen, hun beheerskosten te verlagen en hun strategische positie te versterken. Na twintig jaar werken aan implementatie hiervan bij uiteenlopende klanten blijkt die integrale ontwerpstrategie niet slechts een optie maar een keiharde noodzaak.

Uniek aan onze werkwijze is dat wij niet voor de klant werken maar met de klant als het gaat om analyseren en het formuleren van doelstellingen. En dat doel is pas bereikt wanneer de productie bij de klant naar wens en behoefte is opgestart.

Bekijk onze referentiepagina eens voor een aantal in het oog springende casestudies.

 Creating new business for OEM

Eric-Jan Dekker
Geschreven door Eric-Jan Dekker
Eric-Jan is medeoprichter van Post en Dekker en een System Developer in hart en nieren. Hij heeft een passie voor het ontwerpen van slimme, innovatieve productfamilies. Jarenlange ervaring en een flinke dosis lef resulteerden in tal van mooie cases voor OEM-ers in uiteenlopende markten. Benieuwd wat Post en Dekker voor uw organisatie kan betekenen? Eric-Jan legt het u graag uit!
(020-4680839 | Eric-Jan@postendekker.nl)

Gerelateerde artikelen

De voordelen van een gedigitaliseerde orderintake

In mijn vorige artikel beschreef ik hoe steeds meer OEM'ers in de maakindustrie de stap nemen van engineering-to-order naar...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 30 augustus 2018
Concurrentievoordeel met modulaire productfamilies

OEM’ers in de machine- en apparatenbouw zien zich geconfronteerd met een steeds feller wordende concurrentie. Deze...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 8 december 2017