Meest recente blogartikel

Betere en snellere conceptontwikkeling met ‘Concept in a Month’

Martijn van der Weijden
door Martijn van der Weijden op 01-09-20

header-webinar

Bij Post en Dekker ondersteunen wij OEM‘ers uit de maakindustrie met integrale oplossingen om uitdagingen te overbruggen. Hiervoor beginnen we vaak met een conceptfase. Aan de hand van conceptontwikkeling elimineren of verkleinen we ontwikkelrisico’s tot een acceptabel niveau.

Om nog beter concepten te ontwikkelen en projecten sneller op gang te brengen hebben wij ‘Concept in a Month’ ontwikkeld.

In onze laatste webinar hebben wij het uitgebreid gehad over deze effectievere vorm van conceptontwikkeling. In dit artikel kijken we terug op de webinar ‘Concept in a Month’ en kun je de webinar terug kijken.

Waarom conceptontwikkeling?

Conceptontwikkeling is de fase aan het begin van een ontwikkeltraject om gestructureerd oplossingen te verkennen voor uitdagingen waar een OEM’er tegenaan loopt. Dit kunnen uitdagingen zijn met betrekking tot TTM, flexibilisering, doorlooptijd, groei, focus, etc.

Met een conceptstudie onderzoeken we in een vroeg stadium meerdere richtingen, met als doel om een doordachte keuze te maken en te werken richting een gedragen oplossing. Dankzij een gestructureerde conceptstudie ontwikkelen we slimme en flexibele productplatforms waarbij de risico’s al vroegtijdig gereduceerd of geëlimineerd zijn.

‘Concept in a Month’ – wat houdt het in?

Om de conceptontwikkeling nog sneller en effectiever uit te voeren hebben wij bij Post en Dekker ‘Concept in a Month’ ontwikkeld. Met deze methode werken projectteams nog intensiever samen met stakeholders waardoor ze sneller de uitdaging, eisen en wensen boven water halen.

De hoofddoelen van ‘Concept in a Month’ zijn als volgt:

  • Niet onnodig veel tijd aan een concept besteden;
  • Snel duidelijkheid creëren voor alle betrokkenen om het verdere ontwikkeltraject voorspelbaar te kunnen starten;
  • Betrokkenheid en daarmee acceptatie en eigenaarschap vergroten.

Dankzij ‘Concept in a Month’ bereikt iedereen snel hetzelfde kennisniveau en benut je volledig de capaciteiten van het door jou aangestelde multidisciplinaire team. Hiermee worden ontwikkelrisico’s sneller getackeld en wordt de doorlooptijd verkort tot circa 4 weken.

De stappen binnen ‘Concept in a Month’

Om ‘Concept in a Month’ succesvol te laten verlopen wordt er gebruik gemaakt van de Design Sprint methodiek. Dit is een framework van een aantal weken dat helpt met het in kaart brengen van de uitdaging en het bedenken van passende ideeën. Vervolgens los je zo het betreffende ontwerpvraagstuk op in korte tijd.

Wat heb je hiervoor nodig?

  • 1 grote uitdaging of kritisch probleem dat moet worden opgelost;
  • 1 multidisciplinair team met 7 tot 10 leden die intensief samenwerken om tot een oplossing te komen;
  • 1 facilitator.

De Sprint Design methode gebruikt verschillende fases om het proces voorspoedig te laten verlopen. Deze fases zijn verdeeld over 4 weken, waardoor het projectteam het hele proces binnen een maand doorloopt.

De fases binnen ‘Concept in A Month’ zijn als volgt:

  • Set the stage
  • Map
  • Sketch
  • Decide
  • Proof of Concept
  • Validate
Concept in a month process

Uitleg over de fases binnen ‘Concept in a Month’ wordt uitgebreid besproken in de webinar, die je volledig terug kan kijken.

Daarnaast wordt in deze webinar ingegaan op een case binnen Post en Dekker zelf. Op deze manier laten we aan de hand van een praktijkvoorbeeld zien wat ‘Concept in a Month’ uniek en interessant maakt.

Wanneer is ‘Concept in a Month’ geschikt?

Om te toetsen of je succesvol gebruik kan maken van de ‘Concept in a Month’-methode is het belangrijk om aan bepaalde eisen te voldoen:

  • Behoefte om snel de levensvatbaarheid van new business te toetsen;
  • Kritische vraagstukken met hoge belangen (een acuut probleem);
  • Alle productfeatures lijken even belangrijk;
  • Vastgeroest zitten – je hebt alles al geprobeerd maar komt niet verder.

Daarnaast is het belangrijk om te beseffen waar je aan begint. Maak de uitdaging niet te klein, maar wees wel kritisch. Begin altijd met een volledig en duidelijk geformuleerd probleem. Op deze manier kun je daadwerkelijk in een maand door de conceptontwikkelfase heen lopen en wordt er geen tijd verspild aan het in kaart brengen van het probleem terwijl je al oplossingen aan het genereren bent.

We zijn binnen Post en Dekker nog bezig om deze methode verder te ontwikkelen, dus mocht je feedback, tips of interesse hebben dan kun je contact met ons opnemen. Dit stellen we zeer op prijs.

Kijk de webinar terug

We vertellen je alle details over ‘Concept in a Month’ in onze webinar. Hier gaan we in op de verschillende fases binnen de methode en krijg je een beter beeld over deze manier van conceptontwikkeling. Via deze pagina bekijk je de opname van ‘Concept in a Month’.

Een goede start om tot een snellere en betere conceptontwikkeling te komen. 

conceptontwikkeling binnen een maand met Post & Dekker

Martijn van der Weijden
Geschreven door Martijn van der Weijden