Meest recente blogartikel

Scoor met operational excellence, product leadership en customer intimacy

Eric-Jan Dekker
door Eric-Jan Dekker op 21-12-17

Voordelen smart customization.png

OEM’ers in de machine- en apparatenbouw zien zich geconfronteerd met een steeds feller wordende concurrentie. De oplossing ligt in smart-customization, het bedienen van de klantvraag met een efficiënt en flexibel ingericht ordercreatieproces. De basis daarvoor is een productportfolio dat bestaat uit slim ontworpen modulaire productfamilies.

In dit artikel beschrijf ik de voordelen van smart customization.

Met smart customization scoor je op operational excellence, product leadership en customer intimacy.

Operational Excellence

De voordelen van smart customization liggen besloten in de modularisatie van het productplatform (componenten en modules) en processen bij de OEM’er:

  • Kwaliteit - Doordat met flexibele modules meer initiële ontwikkeling van hoogwaardige, betrouwbare modules.
  • Kosten - Verlaging van de kosten van orderrealisatie, de productiekosten en de faalkosten.
  • Doorlooptijd - een flinke verkorting van de doorlooptijd in sales- en orderengineering en productie. Ook wat betreft testen valt er veel tijd te winnen.
  • Schaalbaarheid - Uiteindelijk zorgt het vereenvoudigde product- en productiemanagement ervoor dat de engineering- en productiecapaciteit niet alleen efficiënt maar ook flexibel en schaalbaar zijn in te zetten.

Product leadership

Smart customization geeft OEM’ers de ruimte voor ‘echte’ innovatie:

  • Markt - Met een breed gedefinieerde productfamilie kunnen OEM’ers door het slim toevoegen van high-end modules of juist eenvoudigere elementen de complete markt bedienen.
  • Innovatie - Door tijdwinst wordt bestaande engineeringcapaciteit voor een groter deel ingezet voor het ontwikkelen van nieuwe modules of compleet nieuwe machineconcepten.
  • Kennis - Uit (statistische) analyse van ‘big data’ kan kennis worden gedestilleerd voor het efficiënt en effectief organiseren van preventief en correctief onderhoud. Maar die kennis is ook in te zetten voor het verbeteren van het ontwerp van een machine.
  • Nieuwe diensten – voorspelbaarheid in machinegebruik vormt de basis voor het garanderen van een bepaalde uptime of het aanbieden compleet nieuwe diensten/businessmodellen rond onderhoud en operatie

Customer intimacy

Machinebouwers onderhouden dankzij smart customization een intensievere relatie met hun klanten zonder dat ze doorschieten in kosten en doorlooptijden:

  • Aandacht voor de klant - De OEM’er kan met weinig risico snel en adequaat een offerte uitbrengen en houdt daardoor tijd over voor communicatie met de klant. De communicatie kan zich toespitsen op hoofdzaken, de roadmap voor innovatie en de behoefte aan aanvullende diensten.
  • Betaalbaar maatwerk - Bij een slim gekozen modularisatie met passende opties en varianten ervaart de klant een 100% dekkend maatwerkaanbod tegen de kosten van een standaardproduct.
  • Keuzevrijheid - De snelle configuratie maakt het mogelijk om in relatief korte tijd meerdere ontwerpen te maken en te evalueren. Dit vergroot de kans op succes en versterkt de band met de klant.
  • Time-to-market - De reductie van doorlooptijd in engineering en productie biedt de klant grote voordelen, zoals een kortere time-to-market voor de producten die hij op zijn nieuwe machine gaat maken.

Bovenstaande informatie komt uit de whitepaper concurrentievoordeel met modulaire productfamilies. Download de volledige whitepaper kosteloos en vrijblijvend.

Concurrentievoordeel met modulaire productfamilies

Eric-Jan Dekker
Geschreven door Eric-Jan Dekker
Eric-Jan is medeoprichter van Post en Dekker en een System Developer in hart en nieren. Hij heeft een passie voor het ontwerpen van slimme, innovatieve productfamilies. Jarenlange ervaring en een flinke dosis lef resulteerden in tal van mooie cases voor OEM-ers in uiteenlopende markten. Benieuwd wat Post en Dekker voor uw organisatie kan betekenen? Eric-Jan legt het u graag uit!
(020-4680839 | Eric-Jan@postendekker.nl)

Gerelateerde artikelen

Drivers en drempels bij Configure-to-Order

Bij Post en Dekker merken we dat veel OEM’ers met vergelijkbare vragen en uitdagingen worstelen. De oplossing voor deze...

Eelco Post
Door Eelco Post - 12 november 2024
Post en Dekker en Yellax – Samen aan de slag voor de OEM’er

Samen sta je sterker en bereik je meer. Dat is hoe wij onze samenwerking met Yellax ervaren. Door de samenbundeling van onze...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 18 augustus 2021
Link Magazine platform Smart Customization van start

Tijd voor iets nieuws met meer focus op verbinding tussen technologie, markt en mens! Samen met Yellax, IPL en MTA werkt Post...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 3 mei 2021