Meest recente blogartikel

LRH sorteermachine: Equinox en Post en Dekker slaan de handen ineen

Eric-Jan Dekker
door Eric-Jan Dekker op 10-05-23

samenwerking post en dekker en equinox - lrh sorteermachine.

Een verfrissende en pragmatische werkwijze. Tevreden over de gemaakte keuzes én voor herhaling vatbaar. Zo vatten Sander Voet van Equinox MHE en Martijn van Til van Post en Dekker de samenwerking samen. Gepassioneerd vertellen zij over hun uitdagingen en ervaringen bij de ontwikkeling van de nieuwe LRH sorteermachine. 

Equinox MHE levert logistieke installaties over de hele wereld. Vooral voor organisaties in de modebranche, e-commerce en postmarkt. De organisatie ontwerpt en bouwt deze installaties in eigen huis. Maar het voegt onderdelen, kennis en kunde van partners toe als dat nodig is. Met 150 medewerkers creëert Equinox zo complete logistieke end-to-end oplossingen voor haar klanten.  

De deadline bij de ontwikkeling van de nieuwe LRH sorteermachine was strak. Equinox kon daarom wel wat externe ondersteuning gebruiken. Het bedrijf had al goede contacten met Post en Dekker. De samenwerking werd dan ook snel beklonken. In dit interview vertellen Martijn en Sander enthousiast over deze samenwerking. 

Hoe de project samenwerking begonnen is 

Sander Voet, manager engineering Equinox, legt uit: ”Een klant uit Estland vroeg ons om een horizontale versie van de modulaire LR sorteermachine. Die wilden we altijd al graag ontwikkelen, maar dat was er nog niet van gekomen. We kregen een half jaar de tijd om de nieuwe sorteermachine te bedenken. Dat was wel een uitdaging! Stapje voor stapje moesten we namelijk het bestaande LR ontwerp aanpassen.” 

Equinox had te weinig engineers beschikbaar om dit te zelf doen. Gezien de korte tijdspanne moest het project bovendien in één keer slagen. Sander gaat verder: ”We wilden daarom graag aan de slag met engineers, die we al kenden. En waar we een goede ervaring mee hadden. We wisten al hoe ze bij Post en Dekker werken en denken. De keuze was daarom snel gemaakt.” 

De scope van het LRH sorteermachine project 

Martijn van Til, consultant/ senior engineer bij Post en Dekker, haakt op Sander in: “De projecteisen waren al helder. Post en Dekker moest de carrier ontwikkelen: dit zijn de dragers die samen als een ketting over de baan rijden. De baan en de tray waarin de pakketjes vervoerd worden waren er al.“ 

“De concepten van Post en Dekker waren verfrissend.”

In de conceptfase is er eerst gebrainstormd over de functies die de carrier moest hebben. Vervolgens heeft Post en Dekker een aantal concepten gemaakt en gepresenteerd. 
 
Sander vervolgt: “In het begin vond ik het wel lastig om een stuk van het project uit handen te geven. Vóór dit project met Post en Dekker had ik namelijk niet zulke goede ervaringen met andere externe partners. Dan ging het allemaal zo traag. Voor mijn gevoel konden we het dan beter zelf doen. Maar met Post en Dekker verliepen de processen wél goed. Vanaf dag 1 hebben we gas gegeven op de concepten. We zijn heel pragmatisch te werk gegaan.” 
 
Bij Equinox had eigenlijk iedereen wel een idee van hoe de nieuwe sorteermachine eruit moest zien. Sander gaat verder: “De concepten van Post en Dekker waren erg verfrissend. Zo kwam Post en Dekker met stalen ontwerpen. Bij Equinox waren we juist allemaal van kunststof overtuigd. We hebben de ketting toch in staal uitgevoerd en slechts een deel in kunststof. Jullie ideeën zijn hier dus goed ontvangen.“ 

“Een goed, mooi en krachtig ontwerp.”

Ook het keuzeproces in de conceptfase verliep vrij soepel en snel. Sander en Martijn zijn het er unaniem over eens. Equinox en Post en Dekker zijn samen tot een heel goed, mooi en krachtig ontwerp gekomen. Afzonderlijk hadden beide partijen dat zo niet kunnen doen.  
 
Martijn gaat verder: “In de conceptfase zijn er veel proofs of concept geprint en getest, zoals scharnieren en schakels. Equinox was heel enthousiast over 3D-printing. Dit project leende zich er daarom goed voor om tussendoor iteraties te doen. Om zo even te kijken hoe iets eruit ziet en om te beoordelen hoe het precies werkt. Dat vond ik erg leuk en fijn aan dit project.” 
 
Sander haakt hierop in: “Ja, dat gaf veel inzichten. Dit wakkerde het enthousiasme nog meer aan. Van hee kijk: dit wordt echt heel cool! We konden steeds goed zien hoe de carrier in de baan liep. Dat was echt goed voor het vertrouwen in ons project. 

“De validatiefase gaf nóg meer vertrouwen.”

“In de validatiefase heeft Post en Dekker de krachtberekeningen uitgevoerd en de kosten van het concept grondig berekend. Dat gaf nóg meer vertrouwen in het ontwerp. De kostprijs was bovendien keurig op target. Post en Dekker stond hierbij in direct contact met de leveranciers van Equinox.“ 

Martijn heeft continu aangestuurd op simpele en zo plat mogelijke onderdelen. Vaak konden we de kosten omlaag brengen door onderdelen te vereenvoudigen. En ook zo is het een robuuste en krachtige constructie geworden. 

“Het scharnierende deel van de ketting laten we uit kunststof spuitgieten. Dit is eigenlijk het hart van de ketting. Hiervoor is nog een andere externe partner bij het project gehaald.“ Volgens Sander hadden ze in deze fase nog wat tijd kunnen winnen door deze partij eerder aan te laten haken. Maar het eindresultaat was nog steeds binnen de gestelde deadlines. 

De succesvolle samenwerking van Equinox en Post en Dekker  

Het projectteam bestond uit allemaal enthousiaste engineers; iedereen zat in dezelfde vibe. Daar ging ontzettend veel energie vanuit. De engineers van Equinox waren al gewend aan scrummen. Dat beide bedrijven al dezelfde werkmethode hadden maakte de samenwerking alleen maar makkelijker. Er ging weinig tijd verloren aan uitleg over de werkstructuur.  

Sander vertelt: “Alle ontwerpkeuzes en reviews zijn goed vastgelegd in logboeken. We kunnen daardoor altijd terugvinden waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn. Dat is ontzettend waardevol voor ons.” Martijn vult aan: “Ik vond het zelf heel prettig, dat de lijnen zo kort waren. Aan het begin van het project waren alle projectleden 1 dag in de week aan het werk bij Equinox. Als het nodig was gingen we bij elkaar langs. Bijvoorbeeld om iets te testen of om even te overleggen.” 

Lachend vervolgt Sander: “Het was fijn dat we dan echt naast de machine konden zitten. Bij het in elkaar zetten van de eerste proto onderdelen moesten we samen ook letterlijk ‘hameren’. Maar dat was erg leerzaam. Daarnaast hebben we ook wel veel digitaal overlegd via Teams.“  

Kortom: beide heren kijken terug op een geslaagde samenwerking met een fantastisch resultaat! 

Wil je meer over dit project weten? Of ben je benieuwd hoe Post en Dekker jouw organisatie kan helpen? Neem dan contact op met Martijn van Til. Hij vertelt je er graag over. 

Andere Post en Dekker samenwerkingen

Samenwerking met Feadship
Samenwerking met Boon Edam 

Of download ons Casepanel Concept in a Month. Zo ontdek je hoe wij snel en efficiënt ontwerp concepten neerzetten. 

Nieuwe call-to-action

Eric-Jan Dekker
Geschreven door Eric-Jan Dekker
Eric-Jan is medeoprichter van Post en Dekker en een System Developer in hart en nieren. Hij heeft een passie voor het ontwerpen van slimme, innovatieve productfamilies. Jarenlange ervaring en een flinke dosis lef resulteerden in tal van mooie cases voor OEM-ers in uiteenlopende markten. Benieuwd wat Post en Dekker voor uw organisatie kan betekenen? Eric-Jan legt het u graag uit!
(020-4680839 | Eric-Jan@postendekker.nl)

Gerelateerde artikelen

Samenwerken als één team - Onze samenwerking met Feadship| De Vries Scheepsbouw Makkum

Voor herhaling vatbaar, inspirerend en bevredigend. Zo denken Erik Schuitema van Feadship | De Vries Scheepsbouw Makkum en...

Nicoline Marselis
Door Nicoline Marselis - 5 september 2022
Link Magazine platform Smart Customization van start

Tijd voor iets nieuws met meer focus op verbinding tussen technologie, markt en mens! Samen met Yellax, IPL en MTA werkt Post...

Eric-Jan Dekker
Door Eric-Jan Dekker - 3 mei 2021