In mijn vorige artikel beschreef ik hoe steeds meer OEM'ers in de maakindustrie de stap nemen van engineering-to-order naar configure-to-order. Belangrijkste reden hiervoor is de toenemende concurrentie en groeiende vraag naar klantspecifieke producten.
Hierin legde ik ook globaal uit waarom het interessant is om de orderintake te digitaliseren. In dit artikel ga ik verder in op de voordelen en het proces van een geautomatiseerd orderproces.
Smart customization
Smart customization begint met het structureren van productfamilies door het slim definiëren van de modules waarmee een familie wordt opgebouwd. De afbakening van de verschillende modules gebeurt op basis van klantbehoefte (marktverkenning en orderhistorie) en functie-analyse. Het ontwikkelen van die productfamilies vereist vervolgens een integrale aanpak, waarin het ontwerp van de machine, de organisatie van het (business)proces en de inrichting van de toeleverketen op elkaar worden afgestemd.
Voordelen van smart customization
Deze ‘smart customization’ aanpak geeft OEM’ers, ongeacht hun strategische voorkeursoriëntatie, een voorsprong op de concurrentie die standaardproducten of traditioneel maatwerk (engineer-to-order) levert. Samenvattend spreekt men vaak van voorspelbare kwaliteit, korte doorlooptijd en lage kosten, maar hier valt veel meer over te melden. Enkele voordelen op een rij:
- Aandacht voor de klant
De OEM’er kan met weinig risico snel en adequaat een offerte uitbrengen en houdt daardoor tijd over voor communicatie met de klant. De communicatie kan zich toespitsen op hoofdzaken, zoals de ontwikkelingen in zijn markt, zijn roadmap voor innovatie en de behoefte aan aanvullende diensten.
- Betaalbaar maatwerk
Bij een slim gekozen modularisatie met passende opties en varianten ervaart de klant een 100% dekkend maatwerkaanbod tegen de kosten van een standaardproduct.
- Keuzevrijheid
De snelle configuratie maakt het mogelijk om in relatief korte tijd meerdere ontwerpen te maken en te evalueren. Dit vergroot de kans op succes en versterkt de band met de klant.
- Time-to-market
De reductie van doorlooptijd in engineering en productie biedt de klant grote voordelen, zoals een kortere time-to-market voor de producten die hij op zijn nieuwe machine gaat maken. Een korter ordertraject maakt het ook eenvoudiger om het contact met de klant warm te houden en vermindert het afbreukrisico.
Voordelen voor het orderproces
Zeker wanneer de orderintake is gedigitaliseerd en de configuratie zoveel mogelijk geautomatiseerd verloopt, levert het in iedere fase van het orderproces voordelen op voor zowel de OEM’er als de klant:
- Sales
- Ruime keuze voor de klant
- Eenvoudige orderconfiguratie
- Snelle verkenning van meerdere opties
- Engineering
- Eenvoudige productconfiguratie
- Beperkt maatwerk
- Capaciteit voor ‘echte’ innovatie
- Productie
- Gestandaardiseerde processen
- Betrouwbare toelevering
- Efficiënt testen
- Aflevering
- Hoge mate van voorspelbaarheid
- Korte orderdoorlooptijd
- Gegarandeerde kwaliteit
- Aftersales
- Hoge mate van voorspelbaarheid
- Uitwisselbaarheid van standaardmodules
- Kennis voor voorspelbaar onderhoud
- Nieuwe businessmodellen
Een gedigitaliseerde orderintake
Het implementeren van een gedigitaliseerde orderintake vergt de juiste software en systemen. En het proces van Smart Customization moet geborgd worden, want zonder borging geen behoud:
Meer weten over het opzetten van een smart en flexibel productportfolio? Download dan onze whitepaper: