We leven in een tijd waarin grote hoeveelheden data beschikbaar zijn. Data die erg waardevol is bij het maken van ontwerpkeuzes.
Ontdek hoe wij bij Post en Dekker data driven design inzetten en waarom het zo belangrijk is. Het is namelijk een goed onderbouwde manier om ontwerpkeuzes te maken en geeft een duidelijke richting aan nieuwe of verbeterde strategieën.
Data driven design is het slim inzetten van data bij het maken van keuzes binnen een ontwerp. Met het verzamelen en toepassen van deze data kan er een doordachte verandering of vernieuwing aan een product of productplatform worden gedaan.
Voorheen werd er ook al gebruikt gemaakt van waardevolle data om keuzes te maken. Wat nieuw is in deze tijd, is dat de hoeveelheid aan data én de ruime mogelijkheden om dit te analyseren sterk zijn toegenomen. Waar men vroeger veel tijd kwijt was om een kleine hoeveelheid data te analyseren gaat op de dag van vandaag de analyse van enorme hoeveelheden data vele malen sneller.
Door met data driven design ontwerpkeuzes te maken vergroot je de kans op succes in projecten. Als je uitsluitend op gevoel keuzes maak kan het voorkomen dat ontwerpbeslissingen niet naar wens uitpakken met als resultaat een tegenvallend ontwerp en het verspillen van tijd en geld.
Door gebruik te maken van waardevolle data bij ontwerpkeuzes boek je meer succes. Je gaat namelijk uit van feitelijke informatie waarin je patronen herkend en de juiste conclusies trekt.
Bij Post en Dekker werken we intensief samen met OEM’ers om nieuwe productenlijnen te ontwikkelen of huidige producten te verbeteren. Wij maken gebruik van data driven design in verschillende fases van het ontwerpproces.
Wij gebruiken data driven design bijvoorbeeld bij:
Configure-to-order projecten
Door gebruik te maken van de gegevens van de orderanalyse zetten we deze waardevolle informatie in om de juiste strategie te kiezen binnen een Confgure-to-order-project.
Zo hebben we inzichtelijk wat een klant heeft verkocht en de manier waarop. Door slimme software te gebruiken, analyseren we deze data en verwerken we deze in het nieuwe of verbeterde productontwerp.
“Voor een klant van ons, die graag meer CtO wilde gaan werken, is in het voortraject een analyse gemaakt van al de verkochte productconfiguraties. Door een slimme analyse van deze data hebben we het product, waarin alles te kiezen was, teruggebracht naar een kleiner aantal standaard varianten die nog steeds goed aansluit bij de wensen uit de markt.”
Meer over drivers en drempels bij configure-to-order vind je in dit artikel.
Het managen van slimme productfamilies
Aan het begin van een CtO-project maken we een analyse van producten die het goed doen en welke er verbeterd moeten worden of zelfs vervangen dienen te worden. Zodra de productfamilie binnen een CtO-project eenmaal geïmplementeerd is, monitoren we de gezondheid hiervan doormiddel van data. Door gebruik te maken van deze data kunnen we op tijd passende aanpassingen hieraan doen.
Zo kan bijvoorbeeld naar voren komen dat de klantwensen in de tijd veranderen. Door hier op tijd op in te spelen en aanpassingen te doen houd je de productfamilie interessant voor de klant en geschikt voor de toekomst.
Predictive maintenance
Een andere manier om data op een waardvolle manier in te zetten is voor predictive maintenance. Met het gebruik van beschikbare data, zoals onderhoudsrapporten en sensor data, kan voorspeld worden wanneer er fouten ontstaan in een machine of onderdeel en daarom toe zal zijn aan onderhoud.
Door data-patronen te ontdekken voorspel je wanneer een machine minder effectief gaat werken. Zo ben je er op tijd bij voor een reparatie, vervanging of aanpassing. Door proactief te reageren in plaats van reactief werk je een stuk efficiënter, wat weer een positief effect heeft op de rest van de processen binnen de organisatie.
Specificeren en Concept ontwerp
Een laatste manier waarbij we data inzetten is bij het specificeren van functies van modules en bij het maken van concept keuzes. Door data uit het veld te analyseren zijn we in staat om beter en sneller tot een set aan specificaties te komen en te kiezen in concepten.
Bij Post en Dekker zijn we overtuigd van data driven design en passen het toe waar mogelijk voor de beste resultaten. Maak je nog geen gebruik van data driven design of wil je eens een nieuwe kijk op het gebruik van jouw huidige data? Het team van Post en Dekker helpt je graag.
Maak eens vrijblijvend een afspraak met mijn collega Eric-Jan. Hij laat je graag kennis maken met onze expertise en ervaring. Samen bouwen we aan jouw succes.