Bij Post en Dekker werken wij dagelijks aan vraagstukken van OEM’ers in de maakindustrie. Om dit ook in de toekomst zo goed mogelijk te kunnen blijven doen, kijken wij met regelmaat kritisch naar onze interne roadmap.
Strategisch plan en roadmap
Iedere organisatie heeft een strategisch plan, hierin wordt vastgelegd wat de strategie van de komende periode is. Voor Post en Dekker zelf en bij projecten vertalen we de strategische plannen naar een roadmap. Dit is geen planning, maar een visualisatie van de visie. Op de roadmap is de essentie van een ontwikkeling of uitdaging zichtbaar waarin we duidelijk maken welke compenties, tools en methodes we gaan ontwikkelen om aan te sluiten bij de behoefte van onze klanten.
Ieder jaar werken wij ook aan ons eigen strategisch plan en roadmap. Uit de roadmap komen vervolgens zogeheten rocks naar voren, bouwstenen waarmee wij aan de slag gaan om OEM’ers in de maakindustrie nog beter te kunnen ondersteunen.
Slim, slimme platforms ontwikkelen
Met onze eigen roadmap spelen wij in op de vraagstukken die leven bij opdrachtgevers, om ze zo met onze expertise te kunnen ondersteunen. Onze opdrachtgevers in de maakindustrie zijn bijvoorbeeld bezig met servitization en product as a service.
Bij servitization wordt er optimaal gebruik gemaakt van smart machines, waardoor er meer waarde toegevoegd kan worden. Deze slimme machines maken al eerder in het productieproces gebruik van data en kennis om te komen tot een sneller en datagedreven ontwikkelproces. Hierbij wordt ook de time-to-market verkort. Dit ontwikkelproces wordt ook wel data driven design genoemd. De data en kennis stelt de machine in staat om betere keuzes te maken, waardoor het platform geschikt is voor de toekomst.
Bij product as a service wordt er niet meer een machine verkocht, maar wordt deze als dienst aangeboden. Product as a service zorgt ervoor dat OEM’ers voor een aantal nieuwe uitdagingen komen te staan. Niet alleen moet data het ontwikkelproces verbeteren, ook moet data ervoor zorgen dat er de juiste diensten geleverd worden. Hierbij valt onder andere te denken aan het onderhoud van de machines.
Klanten de coronacrisis door helpen
Wij werken niet alleen aan ons strategisch plan en roadmap, maar doen dit samen met onze opdrachtgevers. Met hun input kunnen wij ons beter voorbereiden op de toekomst en ook goed inspelen op de vragen vanuit de maakindustrie.
Dit jaar hebben we onze roadmap al vroeg bijgesteld om ook in deze Corona tijd beter onze klanten te helpen. De pandemie vraagt niet alleen om een omschakeling naar digitaal werken vanuit huis, maar heeft ook specifieke gevolgen voor de maakindustrie. Zo zien we dat OEM'ers behoefte hebben aan verbeteringen in het portfolio op korte termijn zoals een integrale kostenverlaging of ontwikkeling van specifieke features en op middellange termijn; robuustere supply chain die toch voldoende flexibiliteit biedt. Om OEM’ers ook goed te kunnen bedienen als de markt weer aantrekt, zijn wij met diverse opdrachtgevers in gesprek gegaan. Wij hebben gevraagd met welke extra expertise wij hen straks nog beter kunnen ondersteunen. De komende periode gaan wij aan de slag om die expertises verder uit te breiden.
Wil je meer weten over hoe wij werken? In de factsheet ‘Roadmap voor innovatie’ vertellen wij meer over onze werkwijze en roadmap.